Παραγωγοί και Internet Από τον Τ. Πικούνη

Μόλις πριν λίγες ημέρες ένα πολύ καλό (και σύγχρονο) οινοποιείο μας έστειλε με email ένα Δελτίο Τύπου. Κάθε μήνα παίρνουμε κάποια Δελτία Τύπου από διάφορα (συνήθως τα ίδια) οινοποιεία. Οι λόγοι που αναφέρομαι στο συγκεκριμένο είναι δύο: Ο πρώτος, το γεγονός ότι ήταν το πρώτο που παίρναμε από το οινοποιείο αυτό, και ο δεύτερος ότι προερχόταν από εξωτερικό "σύμβουλο επικοινωνίας" του οινοποιείου, πράγμα το οποίο σπάνια συμβαίνει, και αυτό είναι ένδειξη επαγγελματισμού ασφαλώς. Το email ευγενικά τελείωνε με την προτροπή "να επικοινωνήσουμε μαζί τους για οποιαδήποτε διευκρίνιση".

Ανοιχτές ΠόρτεςΩς εδώ όλα καλά...

Έλα όμως που χρειαζόμασταν κάποια διευκρίνηση! 'Όμως... όταν χρειάστηκε να επικοινωνήσουμε, απάντηση δεν πήραμε ποτέ. Και όταν επισκεφθήκαμε τις ιστοσελίδες του συγκεκριμένου οινοποιείου, ο "επαγγελματισμός" που διακρίναμε στην αρχή απλά πήγε περίπατο. Και αυτό γιατί, προσπαθώντας να ενημερωθούμε για το θέμα για το οποίο ο "εξωτερικός σύμβουλος επικοινωνίας" ποτέ δεν μας ...επικοινώνησε, πήγαμε στις σελίδες των νέων του Οινοποιείου όπου και αντιμετωπίσαμε το-δυστυχώς- σύνηθες φαινόμενο: Το πιό πρόσφατο νέο ήταν του ...2009(!). Η εντύπωσή μας ήταν ότι το οινοποιείο... είχε κλείσει εδώ και δύο χρόνια! Υπήρχαν αναφορές σε εκδηλώσεις που θα γίνουν το 2009, σε "πρόσφατα θέματα", πάλι του 2009... Εικόνα εγκατάλειψης, που δυστυχώς αντανακλούσε σε όλη την εταιρεία.

Γιατί τα γράφουμε όλα αυτά; Πρώτα απ' όλα, γιατί αγαπάμε το ελληνικό κρασί και θέλουμε να το δούμε να πηγαίνει μπροστά. Γιατί όλες οι πρόσφατες -και πάρα πολλές- επιτυχίες, βραβεία, αναφορές κλπ των ελληνικών κρασιών στο εξωτερικό πρέπει να προβληθούν. Και σήμερα, είτε αρέσει σε κάποιους είτε όχι, η ΚΥΡΙΑ μέθοδος προβολής είναι το Internet! Το κάνουμε επίσης γιατί γνωρίζουμε το Internet. Η προηγούμενη μεγάλη μας εμπειρία μας επιτρέπει να έχουμε άποψη, και η άποψη αυτή εκφράζεται για το καλό των Ελλήνων οινοπαραγωγών και μόνο.

Βεβαιώνοντας λοιπόν από την αρχή την καλή μας προαίρεση, θα μας επιτρέψετε να πούμε συμβουλευτικά ένα "πρέπει" και αρκετά "δεν πρέπει".

Το μοναδικό "πρέπει" αφορά τους παραγωγούς που δεν έχουν παρουσία στο Internet. Σήμερα, όποιος οινοποιός δεν βρίσκεται στο Internet, απλά ...δεν υπάρχει! Και ας έχει τα καλύτερα κρασιά του κόσμου! Δεν το λέμε εμείς, το λένε οι στατιστικές μιας αγοράς που κάθε χρόνο μεγαλώνει και μιας μεθόδου πληροφόρησης που σήμερα κυριαρχεί. Και δεν μιλάμε για αγορές από το Internet. Μιλάμε κυρίως για την πληροφόρηση μέσα από το Internet! Μιλάμε για όλους αυτούς που θα αναζητήσουν κρασί στο Internet και θα το αγοράσουν από όπου τους βολεύει-από την κάβα της γειτονιάς τους, από το Super Market, από eshop... Αν κάποιος δεν μπορεί να βρει τα κρασιά σας με μια απλή αναζήτηση στο Google, θα βρει κάποιου άλλου παραγωγού τα κρασιά, θα διαβάσει για αυτά και θα τα αγοράσει. Και αν εσείς προσωπικά δεν έχετε καμιά σχέση με computers και Internet, μην πέσετε στην παγίδα του "ότι δεν γνωρίζετε δεν υπάρχει"!

Πρέπει λοιπόν ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να έχετε παρουσία στο Internet.

Τα "δεν πρέπει" αφορούν στα υπάρχοντα Sites (ιστοσελίδες) παραγωγών, και αποτελούν επισημάνσεις βασικών λαθών που γίνονται συνήθως.

Πρώτα απ' όλα, σκεφτείτε τι απαιτεί ο επισκέπτης των ιστοσελίδων σας. Απαιτεί λοιπόν να βρεί αυτό που ψάχνει γρήγορα και εύκολα (αν ψάχνει για κάτι συγκεκριμένο), και να πάρει μια γρήγορη πληροφόρηση για το ποιοί είστε και ποιά τα προϊόντα σας. Οτιδήποτε τον καθυστερήσει, οποιαδήποτε δυσκολία αν αντιμετωπίσει, θα φύγει αμέσως! Θα πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι ο χρόνος του επισκέπτη στο Ιντερνετ είναι πολύτιμος: Ο μέσος χρόνος παραμονής επισκέπτη στο Site του House of Wine είναι μόλις έξη (6) λεπτά, και -με τα διεθνή standards- είναι ΤΕΡΑΣΤΙΟΣ!

Μην ξεκινήστε να φτιάξετε το Super-Site που είτε ονειρευτήκατε είτε σας έπεισε ο κατασκευαστής -στον οποιο το αναθέσατε- ότι πρέπει να έχετε! Η κατασκευή του Site είναι η εύκολη και η φθηνότερη δουλειά, η συντήρηση και ενημέρωσή του η δύσκολη και η -κατά πολύ- ακριβότερη. Ανάλογα λοιπόν με τις οικονομικές σας δυνατότητες θα πρέπει να είναι και το μέγεθος και η πολυπλοκότητα του Site σας.

Το Α και το Ω της επιτυχίας του site σας είναι να δείχνει και να είναι ενημερωμένο -και τα μεγάλα sites απαιτούν σχολαστική και καθημερινή ενημέρωσή! Τίποτε άλλο δεν κάνει ένα Site ζωντανό και ευχάριστο περισσότερο από αυτό! Ούτε η εμφάνιση, ούτε ο σχεδιασμός (design), ούτε ακόμη και η λειτουργικότητα. Είναι καλύτερα να μην διαθέτετε Site, από το να μην είναι ενημερωμένο -up to date- μέχρι την τελευταία ημερομηνία! Και η ενημέρωση κοστίζει, και κοστίζει πολύ. Γι' αυτό, αν δεν έχετε τον αντίστοιχο προϋπολογισμό, περιορίστε εκείνους τους τομείς που απαιτούν καθημερινή ή συχνή ενημέρωση. Τέτοιοι είναι οι σελίδες με "Τα Νέα του Οινοποιείου μας", "Εκδηλώσεις", φόρμες επικοινωνίας, Newsletters... Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο για τον επισκέπτη να βλέπει στην σελίδα "Τελευταία Νέα μας" ότι το τελευταίο σας νέο είναι του ...2009, ή ότι η τελευταία εκδήλωσή σας είναι αντίστοιχα παλαιά. Θα νομίσει ότι έχετε κλείσει από τότε! Το Site που δείχνει εγκαταλειμμένο μεταδίδει αυτή την εγκατάλειψη και στη δουλειά σας -στα κρασιά, στο οινοποιείο. Δείχνει αδιαφορία, και αυτή προβάλλεται σε όλα!

Αποφύγετε λοιπόν να αναλάβετε υποχρεώσεις που μπορεί να μην είστε σε θέση να τις τηρήσετε. Μην αυτοπαγιδεύεστε με χρονικούς περιορισμούς και υποχρεώσεις χρονικά προκαθορισμένες. Το House of Wine στέλνει ένα μηνιαίο Newsletter την πρώτη Δευτέρα κάθε μήνα, την "Ενημέρωση της Δευτέρας" κάθε Δευτέρα και την "Προσφορά της Πέμπτης" κάθε Πέμπτη. Από την ημέρα της λειτουργίας του, δεν έχει παραλείψει ΟΥΤΕ ΜΙΑ ΦΟΡΑ να αποστείλει το κάθε ένα από τα παραπάνω την ακριβή ημερομηνία του! Και αυτό γιατί έχει το απαιτούμενο προσωπικό, τους συνεργάτες κλπ. για να μπορεί να ανταποκριθεί.

Τίποτα από τα παραπάνω δεν είναι όμως απαραίτητα για ένα οινοποιείο. Αν έχετε τις ενότητες "Home" ή "Κεντρική Σελίδα", "Ποιοι είμαστε" όπου θα δηλώνετε την ταυτότητα του οινοποιείου, τους συνεργάτες του καθώς και το όραμά σας, "Τα προϊόντα μας", "Οι Αμπελώνες μας", το "Οινοποιείο μας" και "Επικοινωνία" τότε το Site σας δεν χρειάζεται καθημερινή συντήρηση. Προσέξτε ιδιαίτερα τον τομέα "Τα προϊόντα μας". Κάθε κρασί θα πρέπει να έχει την σελίδα του, πλήρη περιγραφή, την σύστασή του κλπ. και τα φαγητά με τα οποία ταιριάζει. Μπορεί να έχει όσες φωτογραφίες θέλετε, αλλά ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ μια μεγάλης ανάλυσης, με την φιάλη της τελευταίας εσοδείας σε λευκό φόντο ώστε να ...αντιγράφεται εύκολα! Ναι, προς θεού μην "κλειδώνετε" κείμενα και φωτογραφίες... θα πρέπει οι συνεργάτες σας να μπορούν να τα αντιγράψουν, πρέπει να ΘΕΛΕΤΕ να τα αντιγράψουν, αυτό είναι βασικό μέρος της προβολής σας!

Μην ακούτε τον κατασκευαστή του Site σας που θα προσπαθήσει ίσως να σας πείσει να φτιάξετε το Site σας σε Flash (αν δεν γνωρίζετε τι είναι, καλό είναι να ρωτήσετε και να μάθετε). Μπορεί να "γυρίζει και να σφυρίζει", να έχει διάφορα εντυπωσιακά εφέ, αλλά - πιστέψτε μας- αυτό μπορεί να αρέσει και να εντυπωσιάζει εσάς και τον κατασκευαστή- για τους επισκέπτες θα είναι αργό και δύσχρηστο, όταν η ταχύτητα, η σαφήνεια και η ευκολία είναι βασικότατες συνιστώσες ενός καλού site.

Και ερχόμαστε στο δυσκολότερο, την Online πώληση, το περίφημο eshop!

Ναι... κάθε οινοπαραγωγός πρέπει να μπορεί να πουλήσει τα κρασιά του, αλλά από το οινοποιείο του. Αν έχει επιλέξει να διανέμει τα κρασιά του μέσω συνεργατών, η ύπαρξη eshop θα είναι ένας κατ' ευθείαν ανταγωνισμός των συνεργατών του. Αν πάλι έχει αποφασίσει ότι θα τα πουλάει μόνος του από το eshop που θα δημιουργήσει, ας ξέρει ότι αυτό είναι μια δουλειά πλήρους απασχόλησης για αρκετά άτομα, εξαιρετικά πολύπλοκη, που απαιτεί γνώσεις οικονομικών, πληροφορικής κλπ., διαφήμιση στο Internet κλπ. κλπ. Πάντως, αν κάποτε μας κάνετε την τιμή να μας επισκεφθείτε, θα καταλάβετε ότι δεν είναι μια δουλειά που "πάει μόνη της", όπως κάποιοι αφελείς νομίζουν. Η απόφαση είναι δική σας!

Υπάρχουν αρκετά εξαιρετικά Sites ελληνικών οινοποιείων, υπάρχουν επίσης πολύ καλά μικρά sites, υπάρχουν όμως και πάρα πολλά ανεπαρκή, καθώς και πολλά ...ανύπαρκτα!

Θα θέλαμε να βλέπαμε όλους τους οινοποιούς στο Internet, με αξιοπρεπή πληροφοριακά Sites. Θα είναι για το δικό τους καλό, αλλά και για το καλό της ελληνικής οινοποιίας γενικότερα.

Μην το σκέφτεστε λοιπόν, όσοι δεν έχετε Site, ξεκινήστε άμεσα. Υπάρχουν στη χώρα μας εξαιρετικοί σχεδιαστές ιστοσελίδων, και τα χρήματα που θα δώσετε, να είστε σίγουροι ότι θα πιάσουν τόπο. Όσοι πάλι έχετε ήδη Sites και είδατε τον εαυτό σας μέσα στα όσα περιγράψαμε, μην εκνευριστείτε, μην αντιδράσετε αλλά σπεύστε να διορθώσετε όσα λάθη υπάρχουν. Kαι θυμηθείτε ότι οι συμβουλές που σας δώσαμε δόθηκαν με αγάπη και αμέριστο ενδιαφέρον για τους έλληνες παραγωγούς και τα κρασιά τους.