Ετήσια έρευνα για την On-Line αγορά στην Ελλάδα
80% αύξηση το 2011

Δημοσιεύτηκε η ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την συνολική αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου (B-C) επιχειρήσεων προς καταναλωτές στην Ελλάδα και της συμπεριφοράς των Ελλήνων on-line καταναλωτών.

Η έρευνα αυτή διεξήχθη το Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του 2010 σε δείγμα 1106 online καταναλωτών. Ήταν πολύ θετική για το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας, και κατέδειξε τις προοπτικές του, αλλά και τα εγγενή προβλήματα που παρουσιάζουν πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα.

Γενικά ο τυπικός Έλληνας on-line καταναλωτής είναι «βαρύς» χρήστης του Internet αφού το 37% το χρησιμοποιεί πάνω από 30 ώρες την εβδομάδα. Πέρα από τους γνωστούς λόγους χρίσης του Internet (e-mail, αναζήτηση ειδήσεων κλπ) αρχίζουν και αναδεικνύονται και άλλες ενδιαφέρουσες χρήσεις για τους on-line καταναλωτές που σχετίζονται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως facebook (42%), ανάρτηση / ανάγνωση blogs (31%), chat / instant messaging (21%), συμμετοχή σε On-line συζητήσεις / forums (23%).

Όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο οι συνολικές αγορές των Ελλήνων on-line καταναλωτών θα κυμανθούν υπό προϋποθέσεις το 2011 στα 1,5 δισ. ευρώ (αύξηση που ξεπερνάει το 80% σε σύγκριση με το 2009).

Είναι σίγουρα το μοναδικό κομμάτι του Ελληνικού εμπορίου (και γενικά του Ελληνικού επιχειρείν) που έχει τέτοια αλματώδη ανάπτυξη. Παρ' όλα αυτά το καταναλωτικό κοινό συνεχίζει να είναι σχετικά διστακτικό απέναντι στις ηλεκτρονικές αγορές και μόνο το 1/3 των Ελλήνων χρηστών του internet δηλώνουν ότι αγοράζουν κάτι online (όταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Δ. Ευρώπη ξεπερνάει τα 2/3). Αυτό δείχνει και τις σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου B-C (business to consumer) τα επόμενα χρόνια, εφόσον υπάρχουν οι αναγκαίες συνθήκες, υποδομές και στρατηγικές.

Από το σύνολο των 1500 καταστημάτων Ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, μόνο 1 στα 4 ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα λειτουργούν με βέλτιστες πρακτικές που συναντάμε στα γνωστά διεθνή ηλεκτρονικά καταστήματα αφού έχουν ξεκάθαρες πρακτικές προστασίας και εξυπηρέτησης πελατών και εξασφαλίζουν την ασφάλεια των συναλλαγών Πέρα από αυτά όμως παρέχουν και ιδιαίτερα προχωρημένες υπηρεσίες που αξιολογούνται ιδιαίτερα υψηλά από τους Έλληνες καταναλωτές όπως η εξυπηρέτηση μετά την πώληση (after-sales) και η πληροφόρηση για την εξέλιξη της παραγγελίας.

Η έρευνα αναφέρει ότι τουλάχιστον το 15% των ηλεκτρονικών καταστημάτων θα πρέπει να αποφεύγουν οι on-line αγοραστές αφού δεν παρουσιάζουν τα βασικά στοιχεία μιας τυπικής επιχείρησης όπως η διεύθυνση καθώς και το τηλέφωνο και το e-mail. Σίγουρα η αποφυγή εμφάνισης των στοιχείων αυτών υπονοεί μια ψηφιακή οντότητα που προσπαθεί να παραπλανήσει τους πιθανούς αγοραστές.

Για τους χρήστες του Internet που δεν κάνουν on-line αγορές οι κύριοι λόγοι είναι: εμπιστοσύνη(85%), συνήθεια (56%) και πιστωτική κάρτα (30%). Παρ’ όλα αυτά το 12% αναμένεται ότι σίγουρα κα ξεκινήσουν on-line αγορές το επόμενο χρόνο.

Το House of Wine, όπως καλά γνωρίζουν οι χιλιάδες πελάτες και φίλοι του, λειτουργεί με βάση όλες τις διεθνείς προδιαγραφές και εκπληρώνει όλες τις απαιτήσεις που αναφέρει η έρευνα. Αλλά και όπως επιβεβαίωσε πρόσφατη έρευνα στην Ελλάδα του διεθνούς περιοδικού οίνου "Meininger's Wine Business International", στο τεύχος του Σεπτεμβρίου, το House of Wine είναι το καλύτερο ηλεκτρονικό κατάστημα οίνου στη χώρα μας, και όπως επι λέξει αναφέρει το περιοδικό "Το House of Wine που ιδρύθηκε το 2009, είναι η πρώτη αυτόνομη εξειδικευμένη στο Internet επιχείρηση οίνου, που πληροί τα διεθνή πρότυπα. Η συλλογή περισσότερων των 1000 ετικετών κρασιών, ένας ενημερωτικός ιστότοπος με σαφείς λεπτομέρειες κάθε προϊόντος, οι ανεξάρτητες συμβουλές μέσω του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών και πωλήσεις της, και μια εξαιρετική πολιτική τιμών ήταν οι κύριοι λόγοι που επιλέχθηκε."