Επιχειρηματικό Δώρο: Τα 7 θανάσιμα «αμαρτήματα» κατά την επιλογή του Εμφανίζεται με πολλά ονόματα: Επιχειρηματικό Δώρο, Εταιρικό Δώρο, Επαγγελματικό Δώρο...

Τι ακριβώς είναι όμως το "επιχειρηματικό δώρο"; Τι εξυπηρετεί και πότε γίνεται; Ποια είναι η διαδικασία αλλά και τα κριτήρια επιλογής του; Πόσο θα πρέπει να στοιχίζει; Μπορεί το επιχειρηματικό δώρο να είναι προσωπικό;

Αυτά και άλλα πολλά έρχονται στο μυαλό των υπεύθυνων για την αποστολή των δώρων μιας επιχείρησης, ιδιαίτερα όσο πλησιάζουν οι Χριστουγεννιάτικες γιορτές...

Το επιχειρηματικό δώρο - ή εταιρικό δώρο- είναι το δώρο που γίνεται από μια επιχείρηση προς τους πελάτες της, τους συνεργάτες της, τους προμηθευτές της ή προς πρόσωπα που παίζουν ή μπορεί να παίξουν -έμμεσα ή άμεσα- ρόλο στην εξέλιξη και πορεία της επιχείρησης. Και σκοπό έχει να δώσει στον αποδέκτη την μεγαλύτερη δυνατή ικανοποίηση αλλά και να εκφράσει και την εκτίμηση της εταιρείας προς το πρόσωπο αυτό. Ταυτόχρονα, με το εταιρικό δώρο, γίνεται προσπάθεια να βελτιωθεί και να αναβαθμιστεί η εικόνα που έχει ο παραλήπτης του εταιρικού δώρου για την εταιρεία ή επιχείρηση.

Συχνά -και ιδιαίτερα στο παρελθόν- η "μαζικότητα" ήταν το χαρακτηριστικό του επιχειρηματικού δώρου: Ο Γενικός Διευθυντής ενέκρινε τον προϋπολογισμό, και μέσα σε αυτόν το τμήμα των Δημοσίων Σχέσεων (PR) προσπαθούσε να χωρέσει τον αριθμό των επαγγελματικών δώρων που έπρεπε να γίνουν. Συνήθως επιλεγόταν ένα δώρο στο κόστος που προϋπολογίστηκε, ή δύο δώρα ανάλογα με την σπουδαιότητα του παραλήπτη, και ...αυτό ήταν. Αποτέλεσμα: Οι παραλήπτες αυτών των δώρων γέμιζαν στις γιορτές με επιχειρηματικά δώρα -χαρτοκόπτες, στυλό, "δερμάτινα" ημερολόγια με το λογότυπο της εταιρείας και άλλα "μπιχλιμπίδια" ακριβά ή φθηνά, που είτε παραχώνονταν σε κάποιο συρτάρι, είτε χαρίζονταν, είτε πετιούνταν.

Υπάρχουν κάποια κλασσικά λάθη που γίνονται κατά την διαδικασία επιλογής των επιχειρηματικών δώρων. Είναι πολλά, αλλά χάριν της οικονομίας του χρόνου σας θα αναφέρουμε εδώ τα 7 σημαντικότερα, και το πως μπορείτε να αποφύγετε το κάθε ένα.

Λάθος 1ο: Το επιχειρηματικό δώρο ΔΕΝ είναι διαφήμιση της εταιρείας που το στέλνει και των προϊόντων της. Ελάχιστοι θα κρατήσουν επάνω στο γραφείο τους ένα ημερολόγιο με το λογότυπο της εταιρείας σας, ή θα χρησιμοποιήσουν ένα "διαφημιστικό" στυλό. Αν επιδιώκετε το δώρο σας να "υπενθυμίζει" στον παραλήπτη εταιρεία σας, αυτό μπορεί να επιτευχθεί κυρίως με την χρηστικότητα της συσκευασίας: Μιά ωραία ξύλινη ή δερμάτινη συσκευασία που μπορεί να χρησιμοποιηθεί π.χ. σαν κοσμηματοθήκη, ένας δίσκος, ένα καλάθι που μπορεί να γίνει θήκη περιοδικών όχι στο γραφείο, αλλά στο σπίτι του παραλήπτη...

Λάθος 2ο: Μην στέλνετε δώρα που μπορεί να θεωρηθούν κατώτερα του επιπέδου- οικονομικού, αισθητικού κλπ- του παραλήπτη. Ένα επιχειρηματικό δώρο μπορεί να είναι "ακριβό" χωρίς απαραίτητα να δαπανήσετε πολλά χρήματα: Δύο φιάλες εξαιρετικό κρασί από ένα μικρό, ή και άγνωστο παραγωγό που -υποτίθεται ότι- εσείς ανακαλύψατε, που στοιχίζει ελάχιστα, σε απλή αλλά κομψή συσκευασία μεταθέτει την "αξία" του δώρου από το κόστος του στο "περιεχόμενο". Ταυτόχρονα "ανεβάζει" το επίπεδο του παραλήπτη, αφού με το δώρο αυτό τον θεωρείτε άξιο να εκτιμήσει το εξαιρετικό κρασί που του στείλατε.

Λάθος 3ο: Μην στέλνετε ποτέ (μα ΠΟΤΕ!) χιουμοριστικά επιχειρηματικά δώρα. Το να κάνετε τον έξυπνο ή να αποδείξετε το χιούμορ σας, δεν είναι ασφαλώς ο στόχος του δώρου σας. Και ίσως δεν μπορείτε να φανταστείτε πόσο το χιούμορ είναι προσωπικό, ή και πόσο λείπει εντελώς από πολλούς ανθρώπους.

Λάθος 4ο: Μην υποτιμάτε το περιεχόμενο και υπερτιμάτε την συσκευασία: Μια εντυπωσιακή συσκευασία με κάποιες άγνωστες "Σαμπάνιες" θα θεωρηθεί από τον παραλήπτη σαν απόπειρα να τον κοροϊδέψετε. Το ίδιο συμβαίνει με κάποια "Γαλλικά" κρασιά που εισάγονται μόνο για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες δώρων. Μην βασίζεστε στο ότι ο παραλήπτης "δεν ξέρει". Σήμερα, μια απλή αναζήτηση στο Internet μπορεί να αποκαλύψει πάρα πολλά!!

Λάθος 5ο: "Ουκ εν τω πολλώ το ευ"... Που σημαίνει, μην προσπαθείτε να εντυπωσιάσετε με το πλήθος των αντικειμένων ενός εταιρικού δώρου. Μην γεμίζετε καλάθια με "μπιχλιμπίδια", ή με 12 φιάλες φθηνών ποτών ή κρασιών. Μία φιάλη ενός εξαιρετικού και σχετικά ακριβού κρασιού σε μια κομψή ξύλινη συσκευασία είναι πάντα καλύτερη επιλογή επιχειρηματικού δώρου από τα υπερφορτωμένα καλάθια των πολλών και φθηνών αντικειμένων.

Λάθος 6ο: Μην στέλνετε τα ίδια εταιρικά δώρα σε όλους τους παραλήπτες. Ένα δώρο που δείχνει ότι δεν σκεφθήκατε καθόλου τις ιδιαίτερες προτιμήσεις του παραλήπτη θα παραμεριστεί και θα κάνει την αντίθετη εντύπωση από αυτή που επιδιώκετε. Αλλά για αυτό το λάθος, παρακάτω…

Λάθος 7ο: Μην αποφασίζετε τον προμηθευτή των δώρων σας, αν δεν σκεφθείτε και την παράδοσή τους: Ένα επιχειρηματικό δώρο είναι τόσο καλό όσο η κατάσταση στην