Οι ΗΠΑ στην κορυφή της παγκόσμιας κατανάλωσης οίνου το 2011 Η πτώση στην παγκόσμια κατανάλωση οίνου που ξεκίνησε το 2007 φαίνεται να έχει φθάσει στο χαμηλότερο επίπεδο της μεταξύ 2009 και 2010. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η άμεση επιστροφή στην προ-κρίσης ανάπτυξη είναι επικείμενη, καθώς οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες εξακολουθούν να καθυστερούν την ανάκαμψη στις κυριότερες χώρες παραγωγής, όπως αυτές στην ΕΕ, όπου η κατανάλωση μειώθηκε κατά σχεδόν ένα εκατομμύριο εκατόλιτρα το 2011. Σε αυτές τις χώρες, οι εξαγωγές βελτιώθηκαν λόγω της αυξανόμενης ζήτησης των προϊόντων οίνου και αμπέλου σε χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα. Οι χώρες αυτές καταναλώνουν αντίστοιχα 0,9 και 1,15 εκατ. εκατόλιτρα περισσότερο το 2011 σε σύγκριση με το 2010.

 Μια άλλη, εντυπωσιακή εξέλιξη λόγω των προηγουμένων εξελίξεων, είναι ότι οι ΗΠΑ είναι πια η μεγαλύτερη αγορά οίνου του κόσμου!

Σε μια καμπή για την παγκόσμια βιομηχανία οίνου, οι ΗΠΑ προσπέρασαν την Ιταλία το 2011 για να γίνουν η μεγαλύτερη ενιαία αγορά μη αφρώδους οίνου.

Σύμφωνα με την IWSR, οι πωλήσεις κρασιών στις ΗΠΑ έφτασε 300,6εκ κιβώτια (12 φιαλών-9 λίτρων) το 2011, που αντιστοιχεί σε περίπου 3.735 εκ φιάλες (!), μια αύξηση του 4,2% σε σχέση με το 2010. Εν τω μεταξύ, η ιταλική αγορά μειώθηκε κατά 1,2% σε 297.3εκ κιβώτια. Η Γαλλία συνέχισε επίσης τη μακροπρόθεσμη παρακμή της, και η κατανάλωση μειώθηκε κατά 0,8% σε 271.6εκ κιβώτια. Στις ΗΠΑ, τοπικά κρασιά αυξήθηκε κατά 5,1% με 221m κιβώτια, ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 1,9% σε 82.1m κιβώτια.

Στο πλαίσιο αυτό, η ζήτηση για Moscato και γλυκά κόκκινα κρασιά ανέβηκαν στα ύψη το 2011. Αυτή η ζήτηση έχει καλυφθεί κυρίως από τις τοπικές μάρκες και ιταλικά κρασιά.

Τα κρασιά του "παλαιού" κόσμου σε γενικές γραμμές έχουν πάει καλά στην αγορά των ΗΠΑ, με αυξήσεις για την Ιταλία (9,1%), τη Γαλλία (+5,4%) και την Ισπανία (+8,7%). Εν τω μεταξύ, δυσμενείς συναλλαγματικές ισοτιμίες έχουν εξασθενήσει τη ζήτηση για τα κρασιά της Χιλής (-4,4%) και της Αργεντινής (+0,5%).

Τα κρασιά της Αυστραλίας (-7%) συνεχίζουν να αγωνίζονταιενάντια στην τοπική παραγωγή οίνων. Υπήρξε μια σημαντική αύξηση των εισαγωγών χύμα κρασιού που χρησιμοποιείται για την ανάμειξήτους με  τοπικούς οίνους. Υπήρξε επίσης μία σημαντική αύξηση στις νέες ετικέτες που έρχονται στην αγορά.

Υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη στις ΗΠΑ. Η κατά κεφαλή κατανάλωση είναι χαμηλή συγκριτικά με τις περισσότερες μεγάλες χώρες κατανάλωσης οίνου σκαι φθάνει μόλις 12,1 λίτρα ετησίως. Αλλά και τα δημογραφικά στοιχεία είναι επίσης ευνοϊκά, με περίπου 3,5 εκατ. Αμερικανούς να φθάνουν τη νόμιμη ηλικία κατανάλωσης κάθε χρόνο, ενώ υπάρχει και πιο συχνή κατανάλωση του κρασιού αλλά και  ευρύτερη γεωγραφική αφομοίωση.

Οι προβλέψεις της IWSR είναι ότι η αγορά των ΗΠΑ θα εξακολουθήσει να αυξάνεται, και προβλέπουν να φθάσει τα 322εκ κιβώτια το 2015.

Εν τούτοις, οι ΗΠΑ δεν αποτελούν την ταχύτερα αναπτυσσόμενη αγορά οίνου. Τη θέση αυτή κατέχει δικαιωματικά η Κίνα, που μεταξύ 2009 και 2010 η κατανάλωση όλων των κατηγοριών οίνων αυξήθηκε κατά 33,4% (του Hong Kong συμπεριλαμβανομένου). Η κατανάλωση στην Κίνα έφθασε το 2011 στα 156,19 εκ. κιβώτια των 12 φιαλών, ανεβάζοντας την Κίνα στην 5η θέση των χωρών όσον αφορά στη κατανάλωση οίνου, μπροστά από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Έτσι λοιπόν η κατάταξη των 10 πρώτων σε κατανάλωση οίνου χωρών έχει ως εξής:

1η οι ΗΠΑ με 300,6εκ κιβώτια (αύξηση 4,2%),με 2η την Ιταλία με 297,3εκ κιβώτια (μείωση 1,2%) και 3η τη Γαλλία με 271,6εκ κιβώτια (μείωση 0,8%). Ακολουθούν η Γερμανία (4η), το Ηνωμένο Βασίλειο (5ο), η Κίνα (6η), η Αργεντινή (7η), η Ισπανία (8η), η Ρωσία 99η) και τέλος στη 10η θέση η Ρουμανία.