Στις ηλεκτρονικές αγορές ...πάμε καλά!
Χωρίς να προσπαθούμε να ευλογήσουμε ...τα γένια μας, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που κατά το 1o τρίμηνο 2012 πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές ανήλθε σε 26,9 %, που αντιπροσωπεύει μια αύξηση 14% από το 1ο τρίμηνο του 2012. Καθόλου άσχημα για περίοδο κρίσης...
Η αύξηση όμως δεν αφορά μόνο σε αυτό το διάστημα: Για το διάστημα 2008- 2012, ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης αυτών που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές μέσω του διαδικτύου, ανέρχεται στο 18,5%. Την τελευταία διετία, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που δηλώνουν ότι έως και τον Μάρτιο κάθε έτους, δεν έχουν πραγματοποιήσει ποτέ αγορές ή παραγγελίες αγαθών μέσω του διαδικτύου μειώθηκε μεταξύ 2010-2011 από 70,9% σε 63,9% και σε 61,8% το 2012.

Ποιοί όμως "αγοράζουν ηλεκτρονικά" στην Ελλάδα;

Το 56,9% των αγοραστών βάσει των πωλήσεων/παραγγελιών του 1ου τριμήνου του 2012 είναι άνδρες και το 43,1% γυναίκες. Το 37,9% όσων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές ανήκει στην ηλικιακή ομάδα 25- 34 ετών. Όσον αφορά στο μορφωτικό επίπεδο, οι χρήστες με υψηλό μορφωτικό επίπεδο (απόφοιτοι ΤΕΙ/ ΑΤΕΙ, ΑΕΙ ή με μεταπτυχιακές σπουδές) ανέρχονται στο 55,7% και οι μέσου μορφωτικού επιπέδου (απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης) στο 40,2%.

Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες για προσωπική χρήση των οποίων οι αγορές ή παραγγελίες από το διαδίκτυο αυξήθηκαν σημαντικά κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2011- Μαρτίου 2012 σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του προηγούμενου έτους, είναι:

• φάρμακα, κατά 36,1%,
• είδη ένδυσης και υπόδησης- αθλητικά είδη, κατά 28%,
• υλικό ηλεκτρονικής εκμάθησης, κατά 27,5%,
• είδη διατροφής- είδη παντοπωλείου, κατά 25%,
• εισιτήρια για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογράφο κλπ.), κατά 16,2%.

Αλλά δεν υπήρξε αύξηση στα πάντα: Κάποιες κατηγορίες προιόντων μειώθηκαν σημαντικά:

• υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (συνδρομές συνδρομητικής τηλεόρασης-Nοva-, συνδρομές ευρυζωνικής σύνδεσης, λογαριασμοί κινητού ή σταθερού τηλεφώνου, καταβολή χρημάτων σε προπληρωμένη τηλεφωνική κάρτα κλπ.), κατά 40%,
• εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός (hardware) ηλεκτρονικού υπολογιστή, κατά 37,1%,
• διαμονή σε καταλύματα (ξενοδοχεία, δωμάτια, διαμερίσματα κλπ.), κατά 26%,
• λογισμικό ηλεκτρονικών υπολογιστών (εξαιρουμένων c-mputer games και vide- games) και αναβαθμίσεις αυτών, κατά 25,9%,
• παιχνίδια για ηλεκτρονικό υπολογιστή και παιχνιδομηχανές και αναβαθμίσεις αυτών, κατά 22,9%,
• ταξιδιωτικές υπηρεσίες (εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κλπ.), κατά 21,5%.

Ειδικότερα, στις τις ηλεκτρονικές αγορές καταλυμάτων και ταξιδιωτικών υπηρεσιών παρατηρούμε αντιστροφή της τάσης που παρατηρήθηκε στα δεδομένα την τελευταία τριετία.

Τι εθνικότητας προϊόντα αγοράζουμε ηλεκτρονικά;

Κατά το χρονικό διάστημα Απριλίου 2011- Μαρτίου 2012 το 74,3% των καταναλωτών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές επέλεξε να αγοράσει "ελληνικά", ποσοστό αυξημένο κατά 24,9%, σε σχέση με το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2009- Μάρτιος 2010. Το 41,3% αγόρασε από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 24,3% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τη χώρα προέλευσης των πωλητών μειώθηκε κατά το χρονικό διάστημα Απριλίου 2011- Μαρτίου 2012  κατά 59%, σε σχέση με ποσοστό κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2009- Μάρτιος 2010. Τουλάχιστον τώρα πια ξέρουμε ...από που αγοράζουμε!

Από ποια -από τις πολλές - συσκευές που διαθέτουμε κάνουμε τις ηλεκτρονικές αγορές μας;

Απίστευτο ίσως για τους μη γνωρίζοντες αλλά ...αληθινό, είναι το γεγονός ότι το 13,7% όσων πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, για προσωπική χρήση, κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2011- Μάρτιος 2012 έκαναν την αγορά / παραγγελία μέσω κάποιας φορητής συσκευής. Τέτοιες φορητές συσκευές, θεωρούνται τα κινητά τηλέφωνα και τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα (smart phοnes), οι υπολογιστές χειρός / PDAs, τα MP3 players, οι ηλεκτρονικοί αναγνώστες (ebook readers), οι φορητές κονσόλες παιχνιδιών (PSP, ipod touch, portable NINTENDO DS, κ.ά.). Δεν θεωρήθηκαν φορητές συσκευές οι φορητοί και οι tablet υπολογιστές. Οι αγορές / παραγγελίες έχουν γίνει μέσα από την ιστοσελίδα των πωλητών με χρήση του web browser ή της web εφαρμογής και όχι με SMS, MMS ή e-mail.

Ειδικότερα, τα είδη και οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν / παραγγέλθηκαν από φορητή συσκευή κατά το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2011- Μάρτιος 2012, ως ποσοστό των συνολικών αγορών
που πραγματοποιήθηκαν χρησιμοποιώντας φορητή συσκευή ήταν:
• Ηλεκτρονικές συσκευές, ενδύματα, παιχνίδια, είδη διατροφής, βιβλία, CDs, DVDs κ.ά. (70,5%)
• Υπηρεσίες (π.χ. εισιτήρια για εκδηλώσεις, ταξιδιωτικές υπηρεσίες, ασφάλειες κ.ά.) (39,3%)
• Είδη ψηφιακού περιεχομένου όπως ταινίες, μουσική, ηλεκτρονικά βιβλία, ηλεκτρονικά περιοδικά ή εφημερίδες, παιχνίδια, εφαρμογές (με αντίτιμο) για κινητά τηλέφωνα ή άλλη φορητή συσκευή (38,4%.).

Εσείς λοιπόν που αγοράζετε κρασιά, μπύρες, ποτά, αξεσσουάρ κλπ. από το House of Wine είστε πράγματι οι ...πρωτοπόροι των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα! Είστε οι άνθρωποι που έχουν ενστερνιστεί -άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο- τις νέες τεχνολογίες, που ασφαλώς και με βάση όλες τις προβλέψεις θα γίνουν οι κυρίαρχες μέθοδοι αγοράς προϊόντων... Σαν παράδειγμα, το ποσοστό των χρηστών διαδικτύου που έκαναν αγορές online στις ΗΠΑ ανέρχεται σε 89%, στη Μ. Βρετανία 72%, στην Ολλάνδία 70%, στη Γερμανία 66%, στην Ιταλία και Ισπανία 34% σε σύγκριση με το "δικό μας" 26,9%. Έχουμε δηλαδή ...πολύ δρόμο μπροστά μας, και αυτό είναι ευχάριστο!