Παπούτσι (ή καλύτερα μπύρα) από το τόπο σου…Από τον Ν. Ραδίση

Τον τελευταίο καιρό γίνεται όλο και πιο απαιτητική η ελληνική αγορά. Ο καταναλωτής δεν “εξαπατάται” το ίδιο εύκολα όπως τα περασμένα έτη. Βλέπετε η οικονομική στενότητα έχει αναγκάσει τον καταναλωτή να στραφεί, σε πιο οικονομικές επιλογές. Επιλογές οι οποίες όμως δεν θα υποτιμούν την νοημοσύνη του, καθώς ότι είναι οικονομικό δεν είναι συνάμα και ποιοτικό.

Η στροφή στην ποιότητα, όπως αποκαλείται από πολλούς η επιλογή προϊόντων που καλύπτονται από τις οικονομικές τους δυνατότητες, συνοδεύτηκε και από μια επιπλέον κίνηση, την κίνηση προς τα ελληνικά προϊόντα. Η γνωριμία του καταναλωτή με τα εγχώρια προϊόντα, ξεκίνησε λόγω των δυσμενών καταστάσεων. Αυτό είναι λάθος, καθώς όλοι γνώριζαν τις ελληνικές παραγωγές οι οποίες όμως σε διάφορους κλάδους, για πάρα πολλούς διαφορετικούς λόγους, δεν ήταν όχι μόνο στις πρώτες προτιμήσεις του καταναλωτή, αλλά περιορίζονταν στην λύση έσχατης ανάγκης ή του συμβιβασμού.
Οι προτιμήσεις του καθενός από μας έχουν πλέον σαν γνώμονα την αντιστοιχία της ποιότητας με την τιμή. Σίγουρα αυτό είναι δύσκολο να επιτευχθεί απ' την μια μέρα στην άλλη και θα χρειαστούν αρκετοί πειραματισμοί με ποικιλία προϊόντων. Το φαινόμενο αυτό έχει παρουσιαστεί και στον κλάδο της μπύρας.

Ο έλληνας καταναλωτής έχει περιορίσει τις επιλογές στα ακριβά εισερχόμενα προϊόντα. Έχει επίσης παρατηρηθεί πτώση στην προτίμηση του στα εισερχόμενα που δεν ικανοποιούν τα ποιοτικά του κριτήρια. Κριτήρια τα οποία προφανώς πληρούν όλο και περισσότερο οι ελληνικοί ζύθοι.

Πέρα απ' τα γνωστά brands όπως οι Heineken και Amstel που παράγονται στην Ελλάδα και δύνανται να θεωρηθούν ελληνικά σε ένα μεγάλο βαθμό και ανάλογα από ποια πλευρά τα κρίνουμε, αλλά και Μύθος ή Φιξ, ο καταναλωτής έχει την δυνατότητα να εκτιμήσει νέες μπύρες που παράγονται σε μικρότερες ποσότητες από μικροζυθοποιίες.

Η παρουσία των Septem, Volkan, ΝΕΔΑ και άλλων μικροζυθοποιίων έδωσαν την δυνατότητα στον έλληνα καταναλωτή μπύρας, να έχει στη διάθεση του περισσότερες επιλογές. Βέβαια οι επιλογές αυτές μπορεί να μην είναι το ίδιο οικονομικές όσο οι πιο γνωστές μπύρες αλλά σίγουρα καλύπτουν τις ανάγκες του και πληρούν αν όχι όλα, τα περισσότερα απ’ τα κριτήρια του.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι στις τελευταίες θέσεις των περσινών προτιμήσεων σας περιορίστηκαν αρκετές μπύρες εισαγωγής, ενώ στις πρώτες συναντάμε αρκετές ελληνικές και ορισμένες απ' τις γνωστές εισαγωγής. Οι Volkan απ’ την Σαντορίνη, οι Septem απ' την Ευβοια, η ΝΕΔΑ απ’ την Μεσσηνία και η σκούρα Φιξ είναι σίγουρα από τις αγαπημένες των Ελλήνων, όπως απέδειξαν οι επιλογές σας εντός του 2012. Στις ελληνικές επιλογές σας βρίσκονται ακόμα και οι μπύρες της Craft.

Όσο αφορά τις μπύρες εισαγωγής, ετικέτες όπως οι Estrella Damm Inedit και Daura, Franziskanner και Paulaner Weiss, Stella Artois, Sapporo, Leffe και Beck's που βρίσκονται δικαιωματικά ανάμεσα στις πρώτες θέσεις, είναι μπύρες ποιοτικές και όχι υπερκοστολογημένες.

Οι τιμές είναι σημαντικές για τις πωλήσεις ενός προϊόντος ακόμα και όταν αναφερόμαστε σε μπύρα. Οι παραπάνω μπύρες είναι πολυβραβευμένες, πολυδιαφημισμένες και ευρέως διαδεδομένες. Οπότε αν τις συγκρίνουμε με τις ελληνικές μπύρες απ' τις εγχώριες μικροζυθοποιίες που βρίσκονται παρέα τους στις πρώτες θέσεις, με μικρότερα budget και λιγότερες δυνατότητες διείσδυσης στην αγορά, σίγουρα ο Έλληνας αρχίζει όλο και περισσότερο να εμπιστεύεται το ελληνικό προϊόν.

Η εμπιστοσύνη καταναλωτή προϊόντος χτίζεται μέρα με την μέρα και οι ελληνικές ζυθοποιίες έχουν πλέον καταφέρει να κερδίσουν τον απαιτητικό Έλληνα καταναλωτή. Είναι θέμα των ζυθοποιιών αν θα αξιοποιήσουν αυτή τη σχέση που χτίζεται, ανεξάρτητα ποια είναι η αφορμή που κίνησε τον καταναλωτή προς αυτά τα προϊόντα. Υπάρχουν παρά πολλές μικροζυθοποιίες που παράγουν Ελληνικές αξιόλογες μπύρες. Οι περισσότερες κυμαίνονται στο ίδιο στυλ, Pilsner ή Ale.

Σίγουρα νέες ζυθοποιίες θα ξεπηδήσουν στον νέο αυτό χρόνο που διανύουμε. Ήδη αναφέραμε μια νέα που θα κάνει σύντομα την εμφάνισή της, σε προηγούμενο άρθρο μας. Μακάρι και άλλες. Το θέμα είναι η διάρκεια και όταν με το καλό αποκατασταθούν οι ισορροπίες να μην ξεχάσουμε τις φιλίες που κάναμε το 2012.

Του χρόνου ακόμα περισσότερες ελληνικές μπύρες στις πρώτες θέσεις. Παπούτσι (ή καλύτερα μπύρα) από το τόπο σου…





Νικολά Ραδίσης
Νικολά Ραδίσης