Μονάδες αλκόολ: Πόσες αντέχουμε;Από τον Ν. Ραδίση

Όταν ο Νικολά μας έστειλε αυτό το άρθρο, μπήκαμε σε σκέψεις: Έπρεπε να τρομάξουμε τον κόσμο ακριβώς πριν την Τσικνοπέμπτη, μια παραδοσιακή γιορτή όπου το κρασί και η μπύρα τρέχουν ποτάμι; Ιδιαίτερα μια εποχή που ο κόσμος προσπαθεί να ξεδώσει από τα τόσα καθημερινά βάσανά του; Δεν κράτησαν πολύ αυτές οι σκέψεις. Ειδικά πριν από την Τσικνοπέμπτη, αυτό το άρθρο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο: Είναι μια γιορτή που συνήθως την απολαμβάνουμε έξω από το σπίτι,"τσικνίζουμε " σε κάποια ταβέρνα, εστιατόριο... γι' αυτό και ο κίνδυνος από την υπερβολική κατανάλωση μπύρας, κρασιού και γενικά αλκοόλ είναι ιδιαίτερα αυξημένος, κατά οδήγηση στην επιστροφή. Μάθετε λοιπόν εδώ πόσο αντέχετε, πόσο επιτρέπεται και, αν οδηγείτε, μην πιείτε καθόλου, ή συμφωνείστε ποιος ...δυστυχής από την παρέα δεν θα πιει καθόλου, για να οδηγήσει όλους με ασφάλεια στην επιστροφή !


Ας μιλήσουμε πέρα απ’ την μπύρα γενικά για το αλκοόλ. Έχετε σκεφτεί πόσο μπορεί να καταναλώσει ο κάθε άνθρωπος; Πότε είστε πραγματικά μεθυσμένοι και πότε είστε ένα βήμα πριν το νοσοκομείο;

Το αλκοόλ είναι τόσο δημοφιλές γιατί μας κάνει να αισθανόμαστε καλύτερα, πιο άνετα και χαρούμενοι σε μια νυχτερινή έξοδο, εκτός αν μιλάμε για την επόμενη μέρα (hangover). Το αλκοόλ καταστέλλει τις λειτουργίες του οργανισμού μας, οι οποίες ελέγχουν τις αναστολές μας. Αυτό μπορεί να μας κάνει κοινωνικούς ή υπερκοινωνικούς ξεπερνώντας τα όρια. Λογομαχίες, σε δημόσιους χώρους, ατυχήματα στον δρόμο και γεγονότα που μπορούν να προκαλέσουν ακόμα και θάνατο, μπορεί να οφείλονται στο αλκοόλ.
Το αλκοόλ καταναλώνεται εύκολα, γιατί είναι ωραίο, γλυκό, πικρό, ζεστό ή κρύο, ανάλογα με τις προτιμήσεις μας. Το ίδιο όμως εύκολα αφομοιώνεται απ’ τον οργανισμό μας. Το αλκοόλ μεταφέρεται πολύ γρήγορα στον οργανισμό μας. Μόλις φτάσει στον εγκέφαλο τότε αρχίζουν τα συμπτώματα της μέθης.

Πόσες μπύρες μπορώ λοιπόν να πιω για να είμαι καλά; Μετά από πόσες μπύρες είμαι μεθυσμένος; Δείτε πως μπορείτε να το υπολογίσετε, όχι για να συναγωνιστείτε στην παρέα σας, αλλά για να ελέγχετε την κατανάλωση που κάνετε.

Υπάρχει λοιπόν ένας πολύ απλός τρόπος για να ελέγχετε τον οργανισμό σας όσο αφορά την κατανάλωση του αλκοόλ. Μην πιείτε!

Υπάρχει και ένας πιο δύσκολος. Εκείνος που συστήνει ανά φύλο μονάδες αλκοόλ. Πως λειτουργεί αυτό, θα εξηγήσω αμέσως. Ως καταναλωτές οφείλουμε να προσέχουμε την ποσότητα αλκοόλ που λαμβάνουμε στον οργανισμό μας. 3-4 μονάδες αλκοόλ την ημέρα για άνδρες και 2-3 μονάδες για τις γυναίκες. Αναφερόμαστε πάντα σε ανθρώπους που δεν ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες, όπως ασθενείς που τους χορηγείται φαρμακευτική αγωγή ή εγκύους. Σαφώς σ’ αυτές τις ομάδες ανθρώπων οι μονάδες είναι λιγότερες.

Για να υπολογίσετε λοιπόν τις μονάδες αλκοόλ χρησιμοποιείτε της εξίσωση:

{Ποσότητα ποτού σε ml x ποσότητα αλκοόλ στο ποτό (%abv)} /1000

Πολλαπλασιάζετε το ποτό σας με το αλκοόλ που περιέχει και το γινόμενο το διαιρείτε με χίλια. Πχ. Για μια μπύρα Lager 330ml και 5% αλκοόλ κάνετε: 330x5=1650/1000=1,65 Άρα η μπύρα σας είναι 1,65 μονάδες αλκοόλ, που σημαίνει ότι αν παραγγείλετε μια ακόμα, θα διπλασιάσετε τις μονάδες και θα έχετε: 1,65x2 (η δεύτερη μπύρα που παραγγείλατε)= 3,3.

Αν ένας άνδρας έχει καταναλώσει πάνω από 35 μονάδες και μια γυναίκα περισσότερες από 20 μονάδες αλκοόλ την εβδομάδα, τότε τα πράγματα είναι άσχημα για τον οργανισμό, το συκώτι και τους γύρω σας.

Εδώ να κάνω ένα σχόλιο, λέγοντας ότι αν θέλετε να μετρήσετε το κρασί ή το ποτό σας καλό είναι να έχετε μεζούρες ώστε να βάζετε την ίδια ποσότητα στο ποτήρι σας. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στο internet στο site του ΕΝΕΑΠ

Στην μπύρα δεν υπάρχει η δικαιολογία «ήταν μπόμπα», όπως μπορούμε να πούμε για τα ποτά. Άρα προσοχή στον όγκο που καταναλώνουμε… Εύχομαι συνετή κατανάλωση αλκοόλ εντός του τριώδιου και γενικά σε κάθε έξοδο! Σκοπός μας είναι να πίνουμε και να περνάμε καλά τόσο στην έξοδο, όσο και την επόμενη μέρα και τον προσεχή καιρό!


Στην υγειά μας..!



Νικολά Ραδίσης
Νικολά Ραδίσης