Η αξία της οινικής εκπαίδευσηςΑπό τον Γ. Μιχαήλο


Λίγο έως πολύ ο εγκέφαλος μας είναι σαν το σπίτι μας… Τον γεμίζουμε μόνο με ότι μας αρέσει ή μας φαίνετε χρήσιμο. Ας εξετάσουμε για παράδειγμα τον δικό μου. Μέσα του θα βρείτε ένα σωρό πληροφορίες που αφορούν το κρασί. Έννοιες όπως ορυκτότητα, μηλογαλακτική ζύμωση, προζυμωτική εκχύλιση, Priorat, Trockenbeerenauslese, Aglianico και πολλές ακόμα καλύπτουν μεγάλο μέρος του ‘σκληρού δίσκου’. Ρωτήστε με ωστόσο να σας ονοματίσω δύο παίχτες από την φετινή ενδεκάδα του Ολυμπιακού στο ποδόσφαιρο ή τέσσερις σπουδαίους Έλληνες αρχιτέκτονες και το πιθανότερο είναι ότι δεν θα πάρετε καμία απάντηση.

Θα μου πείτε ποια η χρησιμότητα του να γνωρίζει κάποιος τους παίχτες μία ομάδας ποδοσφαίρου ή τους πιο σημαντικούς Έλληνες αρχιτέκτονες… Θα σας απαντήσω ρωτώντας πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζει κανείς τι σημαίνει μηλογαλακτική ζύμωση για να απολαύσει ένα ποτήρι Chardonnay; Σίγουρα η γνώση και η απόλαυση είναι δύο πράγματα που πηγαίνουν χέρι χέρι, ωστόσο δεν είναι αναγκαστικά αυτό που λέγαμε κάποτε στα μαθηματικά ‘ικανή και αναγκαία συνθήκη’. Δεν σημαίνει ότι για να απολαύσω ένα αγώνα καλλιτεχνικού πατινάζ θα πρέπει να μπορώ απόλυτα να αναγνωρίσω τη διαφορά ανάμεσα σε ένα τριπλό Άξελ και σε ένα τετραπλό Τόλουπ. Ούτε ότι για να παραβρεθώ σε ένα κονσέρτο κλασικής μουσικής οφείλω να έχω βαθειά γνώση για την εμπειρία την οποία βιώνω εκείνη τη στιγμή.

Ακούω πολύ συχνά τελευταία τη λέξη δημοκρατία και εκδημοκρατισμός του κρασιού. Είναι αρκετοί αυτοί οι οποίοι υποστηρίζουν ότι μέσα από τη δουλειά τους κατάφεραν να φέρουν τον κόσμο κοντά στο κρασί και τον έκαναν να το αγαπήσει. Δεν θα διαφωνήσω καθόλου μαζί τους και μπράβο τους. Είναι πολύ ωραίο ακόμα και αν δεν μπορείς να προφέρεις σωστά τη λέξη Syrah(Σιρά και όχι Σιράχ) να το έχεις δοκιμάσει και σε ένα βαθμό να γνωρίζεις τι γεύση έχει. Αυτό από μόνο του έχει τεράστια σημασία.

Μετά όμως τι; Πως θα γίνει το κρασί ακόμα πιο προσιτό σε ακόμα περισσότερο κόσμο, προσπερνώντας την έλλειψη γνώσης και τις ανασφάλειες που μπορεί ο καταναλωτής να νιώθει απέναντι σε ένα τόσο ευρύ αντικείμενο; Για μένα εδώ είναι που μπαίνει η εκπαίδευση ως απαραίτητο στοιχείο και αναφέρομαι στην εκπαίδευση των επαγγελματιών του χώρου.
Ερχόμενος από ένα σεμινάριο σε επαγγελματίες της εστίασης και της φιλοξενίας στα Χανιά, καλεσμένος των Wines of Crete, προσγειώθηκα απότομα όταν ρωτώντας ένα κοινό 70-80 επαγγελματιών για το Βιδιανό, μόλις 5-6 άτομα είχαν ακούσει ποτέ το όνομα της ποικιλίας. Προς τιμήν τους φυσικά ήταν εκεί προσπαθώντας να μάθουν για το κρασί…

Ως επαγγελματίες οφείλουμε να αποτελούμε έμπνευση για τον καταναλωτή. Το κρασί όσο και να θέλουμε να το δούμε απλοϊκά είναι ένα σύνθετο αντικείμενο. Πάνω και πέρα από όλα το κρασί είναι behind stories. Αν γνωρίζεις την ιστορία του Μπουτάρη μπορείς τότε να καταλάβεις γιατί το Grande Reserve του 1993 αξίζει τα 53.5€ που θα χρειαστεί να επενδύσει κάποιος για να το αγοράσει. Είμαστε εδώ για να πούμε ιστορίες, να διεγείρουμε την φαντασία του κόσμου, να τον εισαγάγουμε σε νέες περιοχές ή ποικιλίες που δεν θα τόλμαγε να δοκιμάσει, να τον μυήσουμε σε αρώματα και γεύσεις που θα τον ιντριγκάρουν. Είμαστε εδώ για να καταλάβουμε ένα έστω μικρό μέρος του εγκεφάλου του και να τον ωθήσουμε σε περαιτέρω αναζήτηση αν ο ίδιος το θελήσει. Το υπόλοιπο μεγαλύτερο κομμάτι ας το χρησιμοποιήσει κατά βούληση και ας το γεμίσει με όποια πληροφορία άλλη του χρειάζεται…

Καλή Σαρακοστή



Γρηγόρης Μιχαήλος
Γρηγόρης Μιχαήλος AIWS
(Associate Member in the Institute of Wines & Spirits)
Wine Educator & Consultant