Οι ";Πρωταθλητές του 2010"...Σκέψεις και απαντήσεις Γράφει ο Sommelier 



Έχουμε κατά καιρούς δεχθεί μια ερώτηση σχετικά με τους Πρωταθλητές, που φαίνεται λογική: "Πώς είναι αμερόληπτη η κατάταξη όταν με την πολιτική marketing το House of Wine μπορεί να επηρεάσει αυτή την κατάταξη;"

Πριν απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα, να εξηγήσουμε τι πραγματικά αναδεικνύει η κατάταξη των "Πρωταθλητών του 2010".

Όχι, δεν αναδεικνύει τις πωλήσεις κρασιών γενικότερα. Το "χύμα" κρασί δεν υπάρχει εδώ, αλλά ούτε και οι πωλήσεις που γίνονται από το Super Market, όπου το κριτήριο της τιμής σε συνδυασμό με τη θέση στο ράφι (στο ύψος του ματιού, εμπρός/πίσω κλπ) είναι κυρίαρχο για κάποιον περιστασιακό καταναλωτή κρασιού που το αγοράζει μόνο όταν κάνει το τραπέζι σε φίλους. Αλλά και το επίπεδο των «κριτών», των πελατών του House of Wine είναι το μέσο επίπεδο στην γνωσιολογική κατάταξη των αγοραστών κρασιού: Είναι αγοραστές που, -λόγω της εκτεταμένης πληροφόρησης που παρέχει το House of Wine σχετικά με το κρασί και τα περί αυτό- γνωρίζουν τα σχετικά με το κρασί που αγοράζουν, και επιλέγουν συνήθως με βάσει κάποια κριτήρια που απέχουν από την «θέση στο ράφι».

Αναδεικνύει λοιπόν τις πωλήσεις κρασιών που βρίσκονται πάνω από ένα επίπεδο ποιότητας με βάση την σχέση ποιότητας τιμής που διακρίνει το κάθε ένα προς πελάτες συνειδητούς στην πλειοψηφία τους φίλους του κρασιού.

Όταν επιβραβεύουμε ένα κρασί με βάση τις πωλήσεις του, ουσιαστικά επιβραβεύουμε την συνολική του επιτυχία: Δηλαδή ασφαλώς την ποιότητα του κρασιού -κανένα κακό κρασί δεν θα φθάσει στους πρωταθλητές- , ασφαλώς την τιμή του σε σχέση με την ποιότητα, γιατί με βάση την σχέση ποιότητας/τιμής κάνει τις αγορές του ο καταναλωτής, αλλά παράλληλα και το marketing του κρασιού από τον παραγωγό ή τον αντιπρόσωπό του στην Ελλάδα. Γιατί χωρίς το marketing, το κρασί δεν θα γίνει γνωστό, και -όσο καλό και αν είναι- δεν θα αγοραστεί από τους καταναλωτές.

Το House of Wine προωθεί κρασιά που -με πολύ αυστηρά κριτήρια- βρίσκονται πάνω από ένα επίπεδο ποιότητας. Δεν είναι super market κρασιών όπου κάθε κρασί έχει θέση στο ράφι, αρκεί να συμφέρει να προωθηθεί. Θα έχετε παρατηρήσει ότι δεν διακινούμε κρασιά όλων των παραγωγών -χωρίς αυτό επ' ουδενί να σημαίνει ότι όσων παραγωγών τα κρασιά δεν διακινούμε είναι απαραίτητα κρασιά κακής ποιότητας- αλλά δεν διακινούμε αρκετές φορές και όλα τα κρασιά ενός παραγωγού, κάποια εξαιρούνται και κάποια προκρίνονται με τα δικά μας αυστηρά κριτήρια ποιότητας. Έχοντας αυτό υπ' όψη να τονίσουμε ότι, στο 99% των περιπτώσεων η τιμή καταλόγου μας είναι η συνιστώμενη από τον παραγωγό τιμή. Όταν κάνουμε προσφορές κάποιων κρασιών, συνήθως εκμεταλλευόμαστε για χάρη των πελατών μας επιπλέον εκπτώσεις που παίρνουμε κατά καιρούς από παραγωγούς ή προμηθευτές μας.

Έτσι λοιπόν πράγματι, μέσα από προσφορές μας μπορεί να επηρεάσουμε τον καταναλωτή προς κάποια κατεύθυνση, αλλά αυτό είναι απόρροια του marketing του παραγωγού ή προμηθευτή μας, που και αυτό αποτελεί συνιστώσα που αναδεικνύει κάποιο κρασί.

Πάντως, για ένα να είστε βέβαιοι: Κανείς φίλος του κρασιού δεν θα αγοράσει για δεύτερη φορά ένα κρασί που δεν του αρέσει, όσο και αν το marketing του κρασιού μπορεί να είναι εξαιρετικό. Έχουμε παραδείγματα παραγωγών που μπορεί αν κάνουν εξαιρετικό marketing των κρασιών τους χωρίς τελικά να καταφέρνουν να αναδειχθούν στα δέκα πρώτα (ούτε καν στα 50 πρώτα!) ακριβώς επειδή τα κρασιά τους δεν είναι ποιοτικά.

Ένας άλλος παράγοντας που κάνει την κατάταξη των Πρωταθλητών αξιόπιστη, είναι η γεωγραφική διασπορά: Το House of Wine διακινεί τα κρασιά του σε όλη την Ελλάδα, και το ποσοστό των πωλήσεων εντός/ εκτός λεκανοπεδίου Αθηνών είναι πολύ κοντά στο πληθυσμιακό ποσοστό. Είναι λοιπόν εξαιρετικά αντιπροσωπευτικό, γιατί δεν αντιπροσωπεύει τις πωλήσεις μιας περιοχής όπως μια κλασσική κάβα, αλλά όλης της Ελλάδας. Επιπλέον, είναι προσιτό σε όλα τα βαλάντια, κάτι που δεν γίνεται με μια κάβα π.χ. του Κολωνακίου.

Οι κατατάξεις των κρασιών σε σχέση με την ποιότητά τους γίνονται από περιοδικά ή οργανισμούς και δοκιμή των κρασιών από ειδικούς γευσιγνώστες-οινογνώστες, κατανεμημένα με βάση την τιμή τους, δηλαδή κατάταξη κρασιών κάτω από 10 Ευρώ, κατάταξη κρασιών από 10-25 ευρώ κλπ. Εν τούτοις, είναι αδύνατο να συγκρίνουν κρασιά διαφορετικών τιμών με αυτή την μέθοδο. Αντίθετα, ο καταναλωτής αναδεικνύει με τις επιλογές του ουσιαστικά την καλύτερη σχέση ποιότητας/τιμής, γιατί με βάση αυτή αγοράζει. Γι' αυτό θα δείτε στους "Πρωταθλητές του 2010" κρασιά με σημαντικό εύρος τιμών.

Ένας ακόμη παράγοντας που κάνει τους "Πρωταθλητές" μας να αξίζουν την προσοχή τόσο του κοινού όσο και των παραγωγών/διακινητών είναι ότι αναδεικνύουν τάσεις. Οι φετινοί "Πρωταθλητές" αντικατοπτρίζουν την στροφή των καταναλωτών προς φθηνότερα κρασιά, και την εξαιρετική προσοχή που δίνουν πια στην σχέση ποιότητας/τιμής. Αυτό είναι κάτι στο οποίο πρέπει να σκύψουν και να μελετήσουν οι Έλληνες παραγωγοί, και είναι χαρακτηριστικό ότι ο παραδοσιακός "φιλελληνισμός" των ελλήνων καταναλωτών παραμερίστηκε το 2010 με την ανάδειξη δύο Ισπανικών κρασιών στις πρώτες θέσεις, κρασιών με πραγματικά εξαιρετική σχέση ποιότητας/τιμής.

Αναδεικνύουν επίσης την γενικότερη προσπάθεια ενός παραγωγού, την βελτίωση των κρασιών του, την προσπάθεια που κάνει να τοποθετήσει τα κρασιά του στην αγορά, την προσοχή στην τιμολόγηση και στην σχέση ποιότητας/τιμής. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Κτήματος Λαντίδη, που έχει 2 κρασιά του στην κατάταξη των "Πρωταθλητών" και είναι πια πέμπτο στην κατάταξη των Οινοποιείων, μια εξέλιξη που την αξίζει πραγματικά γιατί αντικατοπτρίζει την γενικότερη εξέλιξη του οινοποιείου σε όλους τους τομείς, για την οποία και το συγχαίρουμε.

Παρακολουθείστε τους "Πρωταθλητές" μας. Κάθε τέλος τριμήνου θα παρουσιάζουμε τους "Πρωταθλητές" συγκεντρωτικά μέχρι τότε, όπως κάναμε και πέρυσι. Είναι μια εξαιρετικά αξιόπιστη λίστα, χρήσιμη για τις επιλογές σας, γιατί ουσιαστικά αντιπροσωπεύει κρασιά που έχουν για την τιμή τους τη καλύτερη σχετικά ποιότητα.