Παρουσίαση βιβλίου: Γιατί μας αρέσουν τα κρασιά που μας αρέσουν;
Από τον Τ. Πικούνη

Σαν σπουδαστής της Αρχιτεκτονικής αλλά και νεαρός αρχιτέκτονας, είχα την τύχη να παρακολουθήσω την επανάσταση που ξεκίνησε το βιβλίο του αμερικανού αρχιτέκτονα Robert Venturi "Complexity and Contradiction in Architecture"(1966), που ουσιαστικά έθεσε τις θεωρητικές βάσεις στο κίνημα του μεταμοντερνισμού και ανέτρεψε την σχεδόν 50χρονη επιρροή του μοντερνισμού στην Αρχιτεκτονική και στην τέχνη γενικότερα.

Διαβάζοντας το βιβλίο του Tim Hanni MW, έχω την έντονη αίσθηση ότι θα ξαναζήσω αυτή την πλήρη ανατροπή, τώρα στο χώρο του κρασιού...



Υπάρχει μια επανάσταση που σιγοβράζει γύρω από το κρασί-ελπίζω- και ο Tim Hanni, Master of Wine, είναι επικεφαλής της "επίθεσης" με το νέο του βιβλίο, "Γιατί σας αρέσουν τα κρασιά που σας αρέσουν".

Έχοντας απηυδήσει με τους wine snobs (αν και παραδέχεται ότι ήταν ένας από αυτούς), με τους άκαμπτους συνδυασμούς κρασιού και φαγητού, που δεν έχουν καμιά επιστημονική βάση, αλλά και με την αντιμετώπιση των πελατών στους χώρους εστίασης από τους διάφορους sommelier, θρηνεί την απώλεια των γλυκών κρασιών υπέρ των σημερινών τάσεων προς τα ξηρά, έντονα και υψηλόβαθμα κρασιά. Αυτά μπορεί να είναι εξαιρετικά για κάποιους ουρανίσκους, αλλά υπάρχουν σήμερα εκατομμύρια φίλοι του κρασιού που απομακρύνονται από αυτό και βρίσκουν καταφύγιο στη μπύρα και τα ποτά, όπου εκεί μπορούν να βρουν αυτό που τους αρέσει πραγματικά, χωρίς το σνομπισμό των sommelier και των διάφορων "ειδικών"...

Μετά από βαθύτερη έρευνα στην επιστήμη της γεύσης, και τη συνεργασία με επιστήμονες άρχισε να διαμορφώνει ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο σκέψης σχετικά με τις προτιμήσεις στο κρασί, ένα τρόπο που επικεντρώνεται περισσότερο στον άνθρωπο και τις ευαισθησίες του. Ναι, οι προτιμήσεις διαμορφώνονται μέσα από τη μάθηση, την εμπειρία, την κουλτούρα και την κοινωνία, αλλά υπάρχει μια θεμελιώδης αισθητηριακή ευαισθησία με την οποία κάθε άτομο γεννιέται, και που αποτελεί ένα ισχυρό θεμέλιο.

Κατά τον Hanni -αλλά και την επιστήμη της γεύσης- ο κάθε άνθρωπος βιώνει διαφορετικά την γεύση και τα αρώματα τροφών και ποτών, έχοντας ο κάθε ένας διαφορετική ευαισθησία στις διάφορες ουσίες. Δανειζόμενος από την επιστημονική λέξη «φαινότυπος», που σημαίνει τον τρόπο με τον οποίο ένας οργανισμός παρουσιάζει τα γενετικά του γνωρίσματα («γονότυπος»), με βάση τους περιβαλλοντικούς παράγοντες, επινόησε τη λέξη "Vinotype" -Οινότυπος, ένα συνδυασμό των φυσιολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων που καθορίζει τις προτιμήσεις κάθε ατόμου όσον αφορά στο κρασί. Οι Οινότυποι μπορούν να χωριστούν σε τέσσερις κύριες ομάδες. Οι τέσσερις κύριοι οινότύποι έχουν ως εξής:

1. Γλυκός (Sweet). Εξαιρετικά ευαίσθητος στη γεύση, και συνήθως σε άλλα ερεθίσματα των αισθήσεων. Αναζητεί την γλυκύτητα για να εξισορροπήσει την αίσθηση του πικρού και του καψίματος που προέρχεται από το αλκοόλ στα κρασιά. Του αρέσει το πολύ αλάτι στο φαγητό του, που καλύπτει το πικρό επίσης, καθώς και κρέμα ή ζάχαρη στον καφέ του, για τον ίδιο λόγο. Προτιμά κρασιά όπως το λευκό Zinfandel και το Μοσχάτο. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν το 21% των γυναικών και το 7% των ανδρών.

2. Υπερευαίσθητος (Hypersensitive). Ευαίσθητος στη γεύση, αλλά όχι όσο ο Γλυκός, προτιμά τα κρασιά του λίγο πιο ξηρά, αλλά ακόμα στην αρωματική πλευρά, αναζητεί το ξηρό Reisling, το Chardonnay και τα ελαφριά κόκκινα κρασιά. Μπορεί να απολαύσει ακόμα και έντονο κόκκινο κρασί, αλλά μόνο αυτά με την υψηλότερη ποιότητα που παρουσιάζουν εξαιρετική ισορροπία. 36% των γυναικών, 37% των ανδρών.

3. Ευαίσθητος (Sensitive). Μπορούν να πάει προς κάθε κατεύθυνση, είναι ανοιχτός σε οτιδήποτε. Μποροεί να εκτιμήσει τα πιο εκλεκτά κρασιά, αλλά και ανέχεται τα πιο έντονα κόκκινα, αν και όχι με τον ίδιο βαθμό απόλαυσης, όπως η επόμενη κατηγορία. 25% των ανδρών και των γυναικών.

4. Ανεκτικός (Tolerant). Αδιάφορος για τα υψηλά επίπεδα τανινών και την πικράδα, αποφεύγει τα γλυκά κρασιά, προτιμά σαφώς τα ξηρά, και έχει τα χαρακτηριστικά του "εκπαιδευμένου" στο κρασί σημερινού οινόφιλου. 16% των γυναικών, 32% των ανδρών.

Το βιβλίο είναι γεμάτο με γραφικά διαγράμματα και εικόνες, αλλά είναι ένα εύκολο ανάγνωσμα (με τις επιφυλάξεις που ακολουθούν). Επτά παραρτήματα στο τέλος παρέχουν παραπομπές, συνδέσμους προς άλλους δικτυακούς τόπους και δοκίμια γραμμένα από ειδικούς για να υποστηρίξουν πολλές από τις έννοιες του Hanni.

Στο τέλος του βιβλίου αναρωτιέσαι ειλικρινά πως είναι δυνατόν να πιστεύαμε ότι οι συνδυασμοί φαγητών και κρασιών είναι ανεξάρτητοι από τα ειδικά χαρακτηριστικά του κάθε ανθρώπου. Αποκαλύπτονται αιτίες για περίεργες προτιμήσεις, απενοχοποιούνται άλλες και ο απλός φίλος του κρασιού βρίσκει επιτέλους "το δίκιο του" απέναντι σε αυστηρούς "ειδικούς" και sommelier που σηκώνουν το φρύδι στις προτιμήσεις του.

Το "Γιατί σας αρέσουν τα κρασιά που σας αρέσουν» είναι ένα συναρπαστικό βιβλίο όσον αφορά στις ιδέες που διατυπώνει και θα πρέπει να διαβαστεί από όλους τους επαγγελματίες του οίνου, αλλά και από τους συνειδητούς οινόφιλους. Όποιος πίνει κρασί μπορεί να επωφεληθεί από την κατανόηση του "Οινότυπου" του. Ωστόσο, η γραφή του Hanni και κυρίως η χρήση υπερβολών εκεί που δεν χρειάζονται, δυσκολεύουν την αναγνωσιμότητα του βιβλίου. Πιστεύω ότι ο Hanni διατύπωσε ιδέες που άλλοι πρέπει να παραλάβουν και να τις διαδώσουν…

Μπορείτε εδώ να ανακαλύψετε το δικό σας Οινότυπο, και να καταλάβετε γιατί σας αρέσουν τα κρασιά που σας αρέσουν.

Και θυμηθείτε αυτό που πάντα εμείς στο House of Wine λέγαμε και λέμε: Το καλύτερο κρασί είναι αυτό που σας αρέσει! Τώρα, χάρη στον Tim Hanni, έχουμε και τη θεωρητική του ερμηνεία...


.

Why You Like the Wines You Like: Changing the way the world thinks about wine. (The New Wine Fundamentals) (Volume 1)[Paperback]

Tim Hanni MW , Bob Johnson