Κρασί: Ως πότε θα κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας;
Από τον Τ. Πικούνη


Εικόνα 1η:

Βράδυ, γύρω στις 12:30, στην περιοχή Συντάγματος. Σε πεζόδρομο, wine bar, γνωστό για τις πολύ καλές του τιμές και για το νεανικό κόσμο που ελκύει, απολύτως άδειο... μόνο 3 άτομα- το προσωπικό- κάθονται σε ένα τραπεζάκι μέσα στο μαγαζί. Δίπλα του, κλασσικό bar, ασφυκτικά γεμάτο κόσμο: Μέσα, έξω, αλλά και στον πεζόδρομο μπροστά του. Όλοι κάτι πίνουν... Κοκτέιλ, βότκα, τεκίλα, όλα σχεδόν ακριβότερα από ένα ποτήρι κρασί που σερβίρει το διπλανό -άδειο- wine bar.

Εικόνα 2η:
Street food "festival"... από τα πολλά που διοργανώνουν τα εκατοντάδες πια μαγαζιά και μαγαζάκια street food που έχουν γεμίζει το κέντρο της Αθήνας. Κόσμος πολύς, νεολαία κυρίως, με ένα ποτήρι οι περισσότεροι στο χέρι: Μπύρα, κόκα κόλα, κάποιο "σκληρό". Το κρασί πουθενά... αν και θα ταίριαζε πολύ με το street food που σερβίριζε το μαγαζί.


Εικόνα 3η:

Η κλασσική. Εστιατόριο με εξαιρετικά κρέατα, γεμάτο, χωρίς ούτε ένα άδειο τραπέζι. Σε όλα τα τραπέζια, είτε μπύρα, είτε κόκα κόλα, είτε τσίπουρο-ούζο. Κρασί πουθενά, μόνο στο δικό μας και σε ένα άλλο ακόμα. Σημειώστε ότι το μαγαζί έχει εξαιρετικά προσιτές τιμές κρασιών και αρκετά καλή λίστα.

Τρείς εικόνες σημερινές. Η τελευταία από την "κλασσική" αγορά που "λατρεύουν" οι πωλητές του κρασιού, τα εστιατόρια... οι άλλες δύο από... "αναδυόμενες" αγορές που το κρασί δεν έχει φανταστεί να πλησιάσει. Η δεύτερη, αγγίζει και τα Wine Bars... που τελευταία δεν βρίσκονται και αυτά στα καλύτερά τους. Πρόχειρο συμπέρασμα: Το κρασί είναι "φευγάτο"... και από τι κλασσικές του αγορές και από τις νέες που διαμόρφωσε η κρίση...

Τι λέει ο κόσμος του κρασιού για αυτά;

Έχω ρωτήσει πάρα πολλούς οινοποιούς αλλά και χονδρεμπόρους "πως πάτε;" και η απάντηση που παίρνω (διαχρονικά!) ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ (δεν υπερβάλλω!!) είναι ότι "εμείς, δόξα τω θεώ, πάμε καλά". Και συνεχίζουν συνήθως: "Ναι, η αγορά έχει πρόβλημα. Αλλά εμείς... έχουμε αύξηση!". Τώρα... πως γίνεται ΟΛΟΙ να λένε ότι η αγορά έχει πρόβλημα και ΟΛΟΙ να δηλώνουν ότι πηγαίνουν καλά ή/και έχουν αύξηση, ε... αυτό είναι από τα ελληνικά "μυστήρια"!

Αν βγεις και πείς ότι κάτι δεν πάει καλά με το κρασί... κινδυνεύεις! Γιατί η αλήθεια στην Ελλάδα των ψευδαισθήσεων πρέπει να κρύβεται! Σε προηγούμενο άρθρο μου με σχετικό θέμα, τόλμησα να γράψω ότι μια εξαιρετική εκδήλωση σε γνωστό εστιατόριο δεν είχε κόσμο, και... έπεσαν να με φάνε ζωντανό! Με πρώτο τον... chef που παίνεψα! Δεν είχε σημασία η διθυραμβική κριτική για το εστιατόριο, το φαγητό, το service κλπ... όχι! Σημασία είχε ότι τόλμησα να γράψω ότι δεν είχε κόσμο!!!

Έτσι, αυτή τη φορά, θα επικαλεστώ τις στατιστικές...

Αλήθεια, διαβάζετε στατιστικές; Δεν ρωτώ μόνο εσάς, τον απλό αναγνώστη, το φίλο (πολύ ή λιγότερο) του κρασιού, αλλά και τους οινοποιούς, τους οινοκριτικούς, τους μεταπωλητές, τους καβίστες, τους χονδεμπόρους, τους marketeers του οίνου (ok, όσους υπάρχουν...), όλους όσους εμπλέκονται στην πώληση ή στην κατανάλωση του εμφιαλωμένου κρασιού... Και τους ρωτώ για να καταλάβω από που πηγάζει η αισιοδοξία τους για το εμφιαλωμένο κρασί, για την πορεία του στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό...

Γιατί οι αμείλικτες στατιστικές δεν λένε το ίδιο... Μείωση της κατανάλωσης οίνου κατά 6%, την τελευταία πενταετία προκύπτει από κλαδική μελέτη της Icap. Τα εμφιαλωμένα κρασιά εκτιμάται ότι καλύπτουν ποσοστό μεταξύ του 36%-40% στην παρούσα φάση. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Κλαδικής Μελέτης της ICAP Group, οι κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση του κρασιού είναι η τιμή του σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα, οι διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, η εποχικότητα, η εξέλιξη του εισερχόμενου τουρισμού, ορισμένες παραδόσεις, κ.λπ. Ενδεχόμενες μεταβολές των τιμών δεν επηρεάζουν μόνο τη συνολική ζήτηση, αλλά προκαλούν και μετατόπιση των καταναλωτών σε φθηνότερα εμφιαλωμένα προϊόντα, ή και αντικατάσταση του εμφιαλωμένου από χύμα κρασί. Επίσης, η παρατεταμένη ύφεση οδήγησε στη μείωση της κατανάλωσης κρασιού και ποτών γενικότερα, σε χώρους ψυχαγωγ