Κρασί-Μπύρα... σημειώσατε 2!Από τον Ν. Ραδίση

Σήμερα, θα αγγίξω ένα «ευαίσθητο» θέμα. Θα κλείσω το μάτι πονηρά σε όλους σας και κυρίως στον Γρηγόρη. Θα μιλήσω για την μπύρα και το κρασί, συγκρίνοντας τα δυο αυτά ποτά, στο House of Wine..

Στο πρόσφατο ταξίδι μου στο Λονδίνο, βρέθηκα σε μια συζήτηση, Βρετανών αρθρογράφων μπύρας, όπου μεταξύ άλλων συζητήθηκαν και κάποια στοιχεία που συγκρίνουν το κρασί με την μπύρα, την μπύρα με το κρασί. Θίγονται διάφορα θέματα, τα στατιστικά όμως είναι αποτέλεσμα αμερικάνικης έρευνας. Έχουμε και λέμε:

Η παγκόσμια κατανάλωση μπύρας είναι δυο φιάλες μπύρας για κάθε ποτήρι κρασιού. 187 δις λίτρα μπύρας έναντι 24 δις λίτρα κρασιού, είναι η συνολική κατανάλωση σύμφωνα με την Kirin Holding και την International Organization of Vine and Wine.

Η μεγαλύτερη αγορά κατανάλωσης μπύρας δεν είναι ούτε η Αγγλία ούτε η Αμερική! Είναι η Κίνα (προφανώς λόγω του πληθυσμού της και όχι μόνο). Ακολουθούν οι ΗΠΑ, Βραζιλία, Ρωσία και Γερμανία. Τα νούμερα δεν έχουν μεγάλη σημασία, αρκεί να πω ότι η Κίνα έχει την διπλάσια κατανάλωση από την δεύτερη Αμερική. Για το κρασί πρώτη σε κατανάλωση είναι οι ΗΠΑ και ακολουθούν οι Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία και Αγγλία. Πρώτη μπύρα σε πωλήσεις είναι η Κινέζικη, Snow!

Αυτό που εμένα μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, γιατί δεν το φανταζόμουν, αλλά είναι λογική η εξήγηση, είναι ότι πρώτη σε κατανάλωση κρασιού ανά άτομο δεν είναι μεγάλη κάποια χώρα, αλλά το Βατικανό! Όσοι ασχολείστε με το κρασί είμαι σίγουρος ότι θα γελάτε τώρα, αλλά ναι, στο μυαλό μου είχα τις ΗΠΑ ή κάποια Μεσογειακή χώρα ή την Γαλλία. Όμως στην μπύρα τα δεδομένα είναι πιο αναμενόμενα. Πρώτη σε κατανάλωση είναι η Τσεχία, ακολουθούν Αυστρία, Γερμανία και μετά Εσθονία, Πολωνία και Ιρλανδία. Ακόμα πουθενά Αγγλία και ΗΠΑ!

Η συζήτηση κάλυψε και κάποια ακόμα θέματα όπως ιστορικά στοιχεία και θέματα υγείας. Ειδικά το δεύτερο δεν θα ήθελα να το σχολιάσω. Είναι ευαίσθητο και αλλάζει από χρόνο σε χρόνο, όμως πάντα κάποια στοιχεία παραμένουν τα ίδια. Αυτά είναι ότι η μπύρα προστατεύει από τον καρκίνο και την οστεοπόρωση καθώς δυναμώνει τα κόκκαλα. Το κρασί είναι γνωστό για την συμβολή του στην κυκλοφορία του αίματος και στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού.

Βλέποντας την παρουσίαση και ακούγοντας διάφορες απόψεις κατέληξα ότι όπως και στο κρασί, έτσι και στην μπύρα, η Κίνα είναι μια αγορά με μεγάλη δυναμική. Οι παραδοσιακές χώρες, όπως Αγγλία και Γερμανία έχουν χάσει τις δυνάμεις τους και νέες χώρες κερδίζουν έδαφος. Οι παραδοσιακές μπυροχώρες παραμένουν πάντα στην πρώτη γραμμή παραγωγής και μαζί με τις νέες καθορίζουν την τάση για την μπύρα. Ο νέος κόσμος της μπύρας ενδιαφέρεται για μπύρες με περισσότερο λυκίσκο, ενώ ο παλιός ενδιαφέρεται να αναβιώσει παλιά και χαμένα στυλ. Στην Βρετανία θέλουν να αναβιώσουν το «ξεχασμένο» στυλ των mild, όπως στην Γερμανία το στυλ των Weiss τον προηγούμενο αιώνα.

Η τάση της μπύρας αυτήν την εποχή δείχνει IPA. Όμως όπως ομολόγησαν και οι Βρετανοί (αυτοί δημιούργησαν άλλωστε το στυλ): «Κανείς δεν μπορεί να πιει περισσότερα από δυο pint IPA. Μετά «τρέχουμε» στις ξεδιψαστικές Lager ή στις αγαπημένες Pale και Brown Ale…” Θα ακολουθήσουν οι barley wine και μετά ένας νέος κύκλος ξεκινά. Έτσι είναι η μόδα..

Και για να κλείσω πατριωτικά… Η Ελλάδα δεν είναι μακριά, ούτε από την μόδα, ούτε από την ποιότητα. Είναι μακριά από την ποσότητα…


Καλή απόλαυση!


Νικολά Ραδίσης
Νικολά Ραδίσης