Την Καθαρά Δευτέρα το κατάστημά μας στο Χαλάνδρι θα είναι ανοικτό 10:00-18:00

Η εμπειρία μου σαν κριτής στο διεθνή διαγωνισμό Θεσσαλονίκης

Η εμπειρία μου σαν κριτής στο διεθνή διαγωνισμό Θεσσαλονίκης
Από την Μαριάννα Μακρύγιαννη AIWS

Τα τελευταία περίπου 17 χρόνια λίγο πριν το Οινόραμα η ‘οινική’ επικαιρότητα πολιορκείται από τα αποτελέσματα του Διεθνούς Διαγωνισμού Οίνου και Αποσταγμάτων Θεσσαλονίκης. Αυτή την φορά, στον 18ο διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε 27 Φεβρουαρίου - 1 Μαρτίου, είχα την χαρά να προσκληθώ από την οργανωτική επιτροπή ως κριτής. Θεώρησα τιμή μου που οι διοργανωτές με εμπιστεύθηκαν και μου πρότειναν να είμαι μέσα στους 25 ανθρώπους από Ελλάδα και εξωτερικό, που θα έκριναν τα κρασιά και φυσικά αποδέχθηκα την πρόσκληση. Ο Δ.Δ.Ο.Α.Θ., που διοργανώνεται από την Ένωση Οινοπαραγωγών Αμπελώνα Βορείου Ελλάδος, είναι ο μοναδικός διεθνής διαγωνισμός που πραγματοποιείται στην Ελλάδα, υπό την αιγίδα και τη συνεργασία όλων των φορέων του χώρου από την Ελλάδα και την εποπτεία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Γενικού Χημείου του Κράτους.

Πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής είναι ο Κωνσταντίνος Λαζαράκης MW, ο οποίος ανέλαβε την οργάνωση του διαγωνισμού από το 2017. Φέτος, στην δεύτερη χρονιά υπό την προεδρία του Κου Λαζαράκη αποφασίστηκε να υιοθετηθεί ένα νέο σύστημα αξιολόγησης (εκτός προτύπου O.I.V.), βασισμένο στις σύγχρονες μεθόδους αξιολόγησης που εφαρμόζονται διεθνώς. Ένα από τα πλεονεκτήματα αυτού του συστήματος είναι ότι η απονομή των διακρίσεων γίνεται σε όλα τα δείγματα που συγκέντρωσαν την αντίστοιχη βαθμολογία μεταλλίου, χωρίς να υπάρχει ποσοστιαίο πλαφόν (περιορισμός που υπήρχε στο πρότυπο του OIV), θεωρώντας ότι είναι πιο ορθό να αποδίδεται στο κρασί/απόσταγμα η αξιολόγηση έλαβε. Οι κριτές κατά την αξιολόγηση των δειγμάτων μιας σειράς έχουν μπροστά τους όλα τα δείγματα ταυτόχρονα, τα οποία μπορούν να δοκιμάσουν με όποια σειρά επιθυμούν και όσες φορές χρειαστεί μέχρι να καταλήξουν στην τελική τους βαθμολογία. Τέλος, η αξιολόγηση του δείγματος δεν βασίζεται στην αξιολόγηση πολλών επιμέρους χαρακτηριστικών του δείγματος, αλλά στη συνολική εικόνα του δείγματος. Η αξιολόγηση αυτή αποτελεί την πιο συνήθη διαδικασία που χρησιμοποιούν πλέον οι πιο αναγνωρισμένοι διαγωνισμοί, αλλά και οι έμπειροι δημοσιογράφοι οίνου.

Για την ιστορία, στο τέλος της διαδικασίας, ζητήθηκε σε όσους κριτές θεωρούν καλύτερη και ‘σωστότερη’ αυτή την διαδικασία σε σχέση με το πρότυπο του O.I.V., να σηκώσουν το χέρι. Τα χέρια όλων των κριτών λοιπόν, σηκώθηκαν ψηλά!

Η κριτική επιτροπή για τον φετινό διαγωνισμό αποτελείτο από 25 άτομα με διαφορετικές ιδιότητες: οινολόγοι, οινοχόοι, δημοσιογράφοι αλλά και από τον τομέα του marketing. Οι κριτές χωρίστηκαν σε πάνελ (επιτροπές) των 5 ατόμων, όπου ένας από αυτούς ανέλαβε πάνελ chair. Συγκεκριμένα οι panel chairs αυτού του διαγωνισμού ήταν ο Bryan Julian MS (Master Sommelier), η Δέσποινα Μπούζα (γεωπόνος οινολόγος), ο Matthew Stubbs MW (Master of Wine), ο Andrew Mark MW και ο Νίκος Μάνεσης (οινοδημοσιογράφος).

Η διαδικασία αξιολόγησης των κρασιών και των αποσταγμάτων είχε ως εξής: Κάθε πάνελ δοκίμαζε 3 flight (σειρές) το πρωί και 2 μετά το μεσημέρι. Ανά ημέρα κάθε πάνελ δοκίμασε περίπου 55 κρασιά. Ο κάθε κριτής είχε μπροστά του ταυτόχρονα όλα τα δείγματα της σειράς που έπρεπε να αξιολογήσει μαζί με τα αντίστοιχα διπλότυπα έντυπα αξιολόγησης κάθε κρασιού. Οι κριτές δεν επιτρεπόταν να μιλάμε κατά την διάρκεια της αξιολόγησης. Γνωρίζαμε το σύνολο των ποικιλιών που συμμετείχαν σε κάθε σειρά καθώς και την χρονιά κάθε κρασιού. Η κλίμακα βαθμολογίας ήταν από το 0 έως το 100. Μετά την αξιολόγηση όλων των δειγμάτων κάθε σειράς, από όλους τους κριτές της κάθε επιτροπής, μετακινούμασταν και συνεδριάζαμε σε άλλη αίθουσα, με σκοπό την ομόφωνη απόφαση της επιτροπής σε ένα βαθμό για κάθε δείγμα. Αν υπήρχε διαφωνία για την βαθμολογία και την τυχόν διάκριση, τότε οι κριτές ξαναδοκίμαζαν το κρασί και συνεδρίαζαν εκ νέου. Αν και πάλι υπήρχε διαφωνία τότε το κρασί πήγαινε για αξιολόγηση σε άλλο πάνελ. Όλοι οι κριτές παίρναμε αντίγραφο του φύλλου αξιολόγησης, όπου υπήρχαν τα σχόλια μας, η βαθμολογία μας, αλλά και η τελικά βαθμολογία του δείγματος από όλο το πάνελ.

Τα μετάλλια που απονεμήθηκαν στους οίνους και στα αποστάγματα με βάση τη βαθμολογία τους ήταν: χρυσό μετάλλιο 90-100 βαθμούς, ασημένιο μετάλλιο 87-89 βαθμούς, χάλκινο μετάλλιο 84–86 βαθμούς. Τα κρασιά που συγκέντρωσαν την υψηλότερη βαθμολογία ανά κατηγορία, διαγωνίστηκαν στην τελική φάση. Το απόγευμα της τρίτης ημέρας, αφού είχαν αξιολογηθεί όλα τα κρασιά πραγματοποιήθηκε αξιολόγηση των οίνων που συγκέντρωσαν την υψηλότερη βαθμολογία, ανά κατηγορία (αφρώδεις-ημιαφρώδεις οίνοι, λευκοί οίνοι, ροζέ οίνοι, ερυθροί οίνοι, επιδόρπιοι οίνοι, ρετσίνες). Τα κρασιά αξιολόγηθηκαν από όλους τους κριτές, όπου ψήφισαν το καλύτερο. Οι νικητές κάθε κατηγορίας ξαναδοκίμαστηκαν και οι κριτές ξαναψήφισαν για το καλύτερο κρασί του διαγωνισμού. Τρεις οίνοι ισοψήφισαν σε αυτή την τελική διαδιακασία και επαναξιολογήθηκαν. Στην επαναληπτική ψηφοφορία υπήρχε πάλι ισοψηφία, οπότε στην φετινή διοργάνωση απονέμήθηκε η διάκριση των καλύτερων οίνων του διαγωνισμού σε τρεις οίνους οι οποίοι είναι: Κτήμα Γεροβασιλείου Museum Collection λευκό 2016, η Ραψάνη Χρυσοχόου Special Edition 2009 και το Vinsanto Αργυρός 4 Ετών Παλαίωσης. (Τα αποτελέσματα ανακοινώθηκαν στις 2 Μαρτίου, και μπορείτε να τα δείτε στο House of Wine, στο αντίστοιχο άρθρο.

Στο διαγωνισμό συμμετείχαν 702 κρασιά και 44 αποστάγματα. Η πλειοψηφία των κρασιών ήταν από την Ελλάδα, ενώ υπήρχαν κρασιά από 5 ακόμα χώρες (Βραζιλία, Κύπρο, Τουρκία, Γεωργία και Γερμανία). Διακρίθηκαν 563 κρασιά και 23 αποστάγματα, που σημαίνει ότι στο 80% των οίνων και στο 52% των αποσταγμάτων που συμμετείχαν στο διαγωνισμό, απονεμήθηκε μετάλλιο. Από τα 63 χρυσά που δόθηκαν τα 58 ήταν Ελληνικά, 3 από την Κύπρο και 2 από την Γεωργία.

Το γενικότερο συμπέρασμα που ‘βγήκε΄ από όλη αυτή την διαδικασία είναι ότι το επίπεδο των Ελληνικών κρασιών είναι πολύ υψηλό. Το αποδεικνύει άλλωστε και ο αριθμός των μεταλλίων, που δεν οφείλεται στην ‘επιείκεια’ των κριτών, ή στις οδηγίες που δόθηκαν από την οργανωτική επιτροπή, αλλά στην ποιότητα των Ελληνικών κρασιών! Και η πλειοψηφία των Ελληνικών κρασιών αξίζουν πολλές διακρίσεις! Κλείνω, τονίζοντας ότι η οργάνωση ήταν άψογη, οι συνθήκες της γευστικής δοκιμής ήταν ιδανικές και η διαδικασία δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης της εγκυρότητας των αποτελεσμάτων








Στην υγειά σας!

Μαριάννα Μακρύγιαννη AIWS

Μοιραστείτε το άρθρο: