Την Καθαρά Δευτέρα το κατάστημά μας στο Χαλάνδρι θα είναι ανοικτό 10:00-18:00

Η αγορά Οίνου μετά από 20 χρόνια

Η αγορά Οίνου μετά από 20 χρόνια
Τα αποτελέσματα μιας νέας έρευνας θα μας δώσουν μια ιδέα για το πως προβλέπεται να είναι η παγκόσμια βιομηχανία οίνου σε 20 χρόνια.

Η έρευνα «The International Wine Industry: Global Experts’ Vision 2034», η οποία ανατέθηκε από την ProWein, τη διεθνή εμπορική έκθεση Οίνου που τώρα βρίσκεται στο 20ο έτος της, και υλοποιήθηκε από το ινστιτούτο ερευνών αγοράς Wine Intelligence με έδρα το Λονδίνο, αποκάλυψε πέντε κύριους τομείς στους οποίους η βιομηχανία - σύμφωνα με κορυφαίους επαγγελματίες οίνου σε όλο τον κόσμο - μπορεί να αναμένει μεγάλες εξελίξεις μέχρι το 2034.

Σημειώνουμε εδώ ότι τα όσα ακολουθούν είναι ακριβής μετάφραση από το House of Wine της περίληψης των ευρημάτων της έκθεσης και όχι δικές μας απόψεις ή ερμηνείες. Η διευκρίνηση αυτή κρίνεται αναγκαία γιατί -όπως θα διαπιστώσουν όσοι διαβάζουν τα άρθρα μας- οι προβλέψεις αυτές σχεδόν ταυτίζονται με τις δικές μας προβλέψεις που διατυπώνονται μέσα από τα άρθρα μας. Τα σχόλιά μας ακολουθούν μετά το τέλος των αποτελεσμάτων της έκθεσης.


Οι καταναλωτές -και όχι οι παραγωγοί- θα "κυβερνούν" την βιομηχανία οίνου μέχρι το 2034.

Η βιομηχανία οίνου θα πρέπει να ανταποκρίνεται περισσότερο στις ανάγκες των καταναλωτών, γεγονός που θα οδηγήσει στην κατάργηση της "εκ των άνω" εκπαίδευσης των καταναλωτών σε θέματα οίνου, και να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην βιωματική και συναισθηματική επαφή με τους καταναλωτές στον τομέα των επικοινωνιών .

Πάνω από τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων (77 %) πιστεύουν ότι οι καταναλωτές θα αφιερώνουν μικρότερη διάρκεια της προσοχής τους σε 20 χρόνια σε σύγκριση με σήμερα , ενώ το 58 % αναγνωρίζει ότι η κύρια πηγή αξιόπιστων πληροφοριών θα παραμείνει η οικογένεια και οι φίλοι - αν και τα social media θα είναι όλο και περισσότερο ο "αγωγός" της διασποράς και κοινοποίησης των εν λόγω πληροφοριών. Υπάρχει η ευκαιρία για τους εμπόρους κρασιού να υπάρξει μια ευφάνταστη προσέγγιση στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον των καταναλωτών, όπου η κινητή τεχνολογία και τα social media είναι έτοιμα να κυριαρχήσουν στην εμπειρία του καταναλωτή.

Είναι ενθαρρυντικό ότι οι ερωτηθέντες πιστεύουν ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να θέλουν να πίνουν κρασί - και μάλιστα να ξοδεύουν λίγο περισσότερο για την αγορά του τα επόμενα 20 χρόνια. Και παρά το ότι θα αφιερώνουν μικρότερη διάρκεια της προσοχής τους σε αυτό, τα επίπεδα γνώσης τους για το κρασί θα είναι υψηλότερα, επειδή οι πληροφορίες θα είναι ευκολότερα προσβάσιμες αλλά και οργανωμένες.

Η διανομή του οίνου θα πολωθεί περισσότερο, αφού το 66 % των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι τα σούπερ μάρκετ θα κυριαρχήσουν στην διανομή οίνου μέχρι το 2034 . Περιμένουν ότι τα σούπερ μάρκετ θα ισχυροποιηθούν περισσότερο, και υπάρχει η αίσθηση μεταξύ πολλών ότι η διανομή του κρασιού θα υποστεί ακόμα μεγαλύτερη πόλωση. Τα κρασιά μαζικής παραγωγής θα διανέμονται μέσα από πολλαπλά κανάλια, οι μικροί παραγωγοί και τα εξειδικευμένα οινοποιεία θα βρουν το δρόμο τους προς την αγορά μέσα από επίσης εξειδικευμένους μεταπωλητές.

Αναμένεται ότι οι online πωλήσεις θα γίνουν πολύ πιο σημαντικές. Οι κάβες κρασιού δηλαδή θα εξαφανιστούν; Μερικοί πιστεύουν ότι οι μέρες τους είναι μετρημένες, αλλά πολλοί πιστεύουν ότι θα εξακολουθήσει να είναι η προσωπική συνιστώσα των εν λόγω καταστημάτων που θα συνεχίσει να αποτιμάται θετικά από τους καταναλωτές. Οι πωλητές των ειδικών κρασιών θα πρέπει να επικεντρωθούν στις ιστορίες και τα μηνύματα που έχουν απήχηση στους καταναλωτές.

Αναμένουμε επίσης να δούμε κάποιους παραγωγούς να παρακάμπτουν εντελώς αυτά τα κανάλια και πολλούς να επενδύουν στην απ' ευθείας προσέγγιση των καταναλωτών μέσα από τις πωλήσεις και το marketing. Σε αντίθεση με την αυξανόμενη δραστηριότητα και τις ευκαιρίες που προβλέπονται στην εκτός εστίασης δραστηριότητα, προβλέπεται αντίθετα η συνεχής συρρίκνωση της εστίασης σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν όλο και περισσότερο να τρώνε και να πίνουν στο σπίτι.

Όσον αφορά στις επενδύσεις, αυτές προβλέπεται να κατευθυνθούν κυρίως στη Βόρεια Αμερική (ΗΠΑ και Καναδάς) και την Κίνα. Το ένα τρίτο των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι θα επενδύσουν σε κάποια ή σε όλες αυτές τις χώρες. Η Βόρεια Αμερική αποτελεί ασφαλή επιλογή: μια ήδη τεράστια αγορά, αλλά και με τεράστιο περιθώριο για μεγαλύτερη ανάπτυξη . Στην Κίνα, η βιομηχανία οίνου βλέπει τις δυνατότητες για μια στροφή προς ανατολάς τόσο στην παραγωγή όσο και στην κατανάλωση κρασιού .

Η Ινδία και η Λατινική Αμερική θεωρούνται επίσης ως περιοχές ανάπτυξης, ακολουθούμενες από την Ανατολική Ευρώπη, αν και εκφράστηκαν ανησυχίες για τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι εισαγωγές οίνου σε ορισμένα από αυτά τα κράτη.

Όσον αφορά στο στυλ των κρασιών που θα είναι σημαντικό σε 20 χρόνια, είναι σαφές ότι η βιομηχανία οίνου θεωρεί ότι η τάση προς τα αφρώδη κρασιά θα συνεχιστεί και θα ενισχυθεί, με τα ροζέ κρασιά να καταλαμβάνουν την τελευταία θέση.

Η συσκευασία θα παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο.

Η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων (82 %) πιστεύει ότι η τεχνολογία συσκευασίας πρόκειται να επηρεάσει την αγορά του οίνου για τα επόμενα 20 χρόνια. Οι πιο εύχρηστες μέθοδοι και είδη συσκευασίας, ιδιαίτερα για τους νέους καταναλωτές στις αναδυόμενες περιοχές του κόσμου, αποτελούν μέρος της εικόνας. Αλλά και η περισσότερο εξατομικευμένη συσκευασία, καθώς και η περιβαλλοντική ευαισθησία, θα είναι θέματα που η βιομηχανία οίνου θα πρέπει να αντιμετωπίσει.

Ενώ είναι απίθανο ότι οι παραδοσιακές μορφές συσκευασίας να εξαφανιστούν, μπορούμε να περιμένουμε ότι θα δούμε εναλλακτικές μορφές συσκευασίας να προκαλούν κάτι σαν επανάσταση. Υπάρχει επίσης η αίσθηση μεταξύ ορισμένων από τους ερωτηθέντες ότι ο σχεδιασμός (design) της συσκευασίας θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην προσέλκυση νέων καταναλωτών, και αυτό μπορεί να σημαίνει σημαντική απόκλιση από τις ισχύουσες σχεδιαστικές τάσεις.

Απειλές θα προέλθουν από τις αυστηρότερες ρυθμίσεις σχετικά με τον οίνο. Το 58% των ερωτηθέντων προειδοποιούν ότι οι κανονισμοί θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια πραγματική πρόκληση για τη βιομηχανία οίνου κατά τις επόμενες δεκαετίες, καθώς το αλκοόλ αντιμετωπίζει μερικούς από τους ίδιους περιορισμούς που ισχύουν ήδη για τον καπνό. Η κρατική παρέμβαση στην τιμολόγηση, στην εμπορία, στις ετικέτες και ακόμα και στην κατανάλωση (για παράδειγμα , όσον αφορά την νόμιμη ηλικία κατανάλωσης ή τα όρια οδήγησης σε κατάσταση μέθης) είναι μια πραγματική πιθανότητα σε πολλές χώρες.

Αλλά το κρασί αντιμετωπίζει επίσης μια σημαντική πρόκληση από άλλα αλκοολούχα ποτά. Αυτό συμβαίνει ήδη σε αναπτυσσόμενες αγορές, όπου έχει να ανταγωνιστεί ενάντια σε τοπικές ποτά. Αλλά ακόμα και σε πιο ώριμες αγορές , οι καταναλωτές αγκαλιάζουν την μπύρα όλο και περισσότερο, καθώς και ένα νέο κύμα των προϊόντων μηλίτη, τα κοκτέιλς και το πρωτοποριακό πνεύμα. Υπάρχει μια αίσθηση ότι πολλά από αυτά τα προϊόντα μπορούν να ξεπεράσουν τα κρασιά όσον αφορά στη συσκευασία και στον προυπολογισμό marketing.

Μια άλλη απειλή που απασχολεί έντονα τη βιομηχανία οίνου είναι η επίδραση που μπορεί να έχει η κλιματική αλλαγή στο παγκόσμιο οινικό τοπίο.

Τα σχόλια του House of Wine.

Πιστεύουμε ότι η έκθεση είναι σημαντική για όλους τους εμπλεκόμενους στην παραγωγή και διάθεση προϊόντων οίνου και στη χώρα μας. Μια περιεκτική περίληψη των πορισμάτων (στα αγγλικά) θα είναι διαθέσιμη από το Messe Düsseldorf από το Μάρτιο στην τιμή των 249 Ευρώ. Οι εκθέτες στην ProWein 2014 μπορούν να την αποκτήσουν στη μειωμένη τιμή των 199 Ευρώ.

Ελπίζουμε να μην αγνοηθεί, κυρίως από τους οινοπαραγωγούς μας και τα δίκτυα μεταπώλησης. Μας αφορά σαν τμήμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της παγκοσμιοποιημένης αγοράς οίνου. Η άποψη ότι "αυτά είναι για άλλους" θα πρέπει κάποτε να εγκαταλειφθεί. Οι τάσεις πρέπει να μελετηθούν, και να ληφθούν όσο το δυνατόν ταχύτερα υπ' όψη στην χάραξη της όποια πολιτικής (αν υπάρχει, βέβαια). Η μεταβολή -σταδιακή μεν αλλά ορατή- των δικτύων διανομής, η σημασία των super markets και της online πώλησης πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ' όψη. Η μετάλλαξη της παραδοσιακής κάβας σε εξειδικευμένο σημείο πώλησης κρασιών που θα διαφοροποιείται ουσιαστικά από την πώληση στο super market δεν μπορεί να αγνοηθεί με "εξορκισμούς" και κινδυνολογία ή προσπάθειες ανατροπής των τάσεων της αγοράς, ή με τον επηρεασμό των πωλήσεων με διάφορα "μέσα" ή απειλές μποϋκοτάζ των οινοπαραγωγών. Τα όσα η έκθεση αναφέρει για την ισχυροποίηση των online πωλήσεων δεν αποτελούν "ευλογία στα γένια" μας, αλλά πραγματική τάση.

Εμείς φέρνουμε τη σημαντική αυτή έκθεση στα μάτια των εμπλεκομένων. Το τι θα κάνουν από εδώ και πέρα, επαφίεται στη δική τους βούληση.

Το House of Wine έχει προ πολλού υιοθετήσει αυτές τις προβλέψεις, και ήδη κινείται με βάση αυτές.

Μοιραστείτε το άρθρο: