Την Καθαρά Δευτέρα το κατάστημά μας στο Χαλάνδρι θα είναι ανοικτό 10:00-18:00

Εστιατόρια στην πανδημία: Υπάρχουν λύσεις;

Εστιατόρια στην πανδημία: Υπάρχουν λύσεις;
Από τον Τ. Πικούνη

Σε κάποιες μέρες από σήμερα θα επαναλειτουργήσει η εστίαση. Ο κλάδος ήδη εκπέμπει SOS! Με τεράστια προβλήματα που είναι προφανή από τώρα. Κάποια μαγαζιά δεν θα ανοίξουν καν: δεν μπορώ να φανταστώ π.χ. πως θα λειτουργήσουν τα μπαρ όπου ο κόσμος συνωστιζόταν στη μπάρα και όπου το στριμωξίδι ήταν συνιστώσα της διασκέδασης! Και κάποια θα κλείσουν μετά τον Σεπτέμβριο!

Οι εστιάτορες, οι ιδιοκτήτες των wine bars, όλοι οι άνθρωποι της εστίασης προσπαθούν να βρουν τρόπους να ανταπεξέλθουν στο τεράστιο οικονομικό πρόβλημα που θα έχουν λειτουργώντας με ένα 30% των τραπεζιών τους (αν υπολογίσει κανείς οτι οι μη υπαίθριοι χώροι δεν θα λειτουργήσουν). Επίσης, αναπάντητο ερώτημα είναι αν οι πελάτες τους θα επανέλθουν σε ένα χώρο με τραπέζια κάθε 2 μέτρα, με μάσκες, και σε παρέες μόνο 4 ατόμων, η θα προτιμήσουν τη διασκέδαση στο σπίτι. Ναι, για τον Έλληνα η έξοδος για φαγητό είναι διασκέδαση κυρίως! Τα μέτρα δεν θα αφήσουν ίδιο τον δυνητικό αριθμό πελατών των εστιατορίων, θα τον μειώσουν! Λιγότεροι πελάτες θα θέλουν να διασκεδάσουν σε τέτοια εστιατόρια με τον «ζουρλομανδύα» των μέτρων και την απωθητική ατμόσφαιρα.

Πως θα αντιδράσουν οι εστιάτορες σε αυτή την μείωση του αριθμού των ατόμων που θα θέλουν να φάνε έξω; Πως θα προσελκύσουν πελάτες; Έχουν σκεφτεί νέες εναλλακτικές μορφές εστίασης, νέους τρόπους προσφοράς των υπηρεσιών τους; Νέες μεθόδους προσέλκυσης πελατών;

Δυστυχώς δεν έχω διαπιστώσει να υπάρχουν τέτοιες συζητήσεις στο διαδίκτυο! Και αυτό γιατί η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτητών κέντρων εστίασης θεωρεί δεδομένο το «γέμισμα» του 30-40% των θέσεων που τους επιτρέπουν να διαθέτουν βάσει των μέτρων!

Και όχι μόνο! Συζητούν να λάβουν και οι ίδιοι επιπλέον... μέτρα για να αντιμετωπίσουν την... υπερπληθώρα της ζήτησης, μέτρα που θα... διώξουν και άλλους πελάτες από τα μαγαζιά τους! Και το κυριότερο τέτοιο μέτρο είναι το απεχθέστερο για τους πελάτες τους: η καθιέρωση διπλής «βάρδιας» στην εστίαση, το σπάσιμο του χρόνου σε δύο περιόδους, π.χ. 8-10 και 10-12, με την προεπιλογή της κάθε περιόδου από τους πελάτες τους. Που σημαίνει... ωράριο στην εστίαση-διασκέδαση του Έλληνα, στο τέλος του οποίου θα υποχρεώνεται να... αδειάσει το τραπέζι!!

Ναι... το συζητούν σοβαρά!

Παιδιά, μήπως -λέω μήπως και μακάρι να κάνω λάθος!- οι πελάτες δεν πρόκειται να κάνουν... ουρές έξω από τα εστιατόριά σας; Μήπως η υπερπροσέλευση δεν είναι δεδομένη; Μήπως αντί να πάρετε μέτρα που θα διώξουν και άλλους πελάτες, όπως αυτό της διπλής βάρδιας, πρέπει να σκεφτείτε μέτρα προσέλκυσης πελατών; Και μήπως θα υπάρξουν έξυπνοι εστιάτορες που ΔΕΝ θα εφαρμόσουν τη διπλή βάρδια αλλά θα κάνουν πιο ελκυστική την προσέλευση των πελατών ΣΑΣ στα ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ εστιατόρια;; Γιατί, δόξα τον θεό, ο ανταγωνισμός δεν... καταργήθηκε με... νόμο για τον κορωναϊό! Θα είναι εκεί, την επόμενη μέρα... ούτε το marketing καταργήθηκε! Ούτε θα μπορέσετε να φτιάξετε όλοι μαζί ένα... τραστ εστιατορίων με 2 βάρδιες!

Πρόσφατα παρακολούθησα στο Facebook μια τέτοια συζήτηση, με πρόταση για την καθιέρωση της διπλοβάρδιας, όπου δύο αντικρουόμενα στοιχεία κυριαρχούσαν: ο τρόμος της επιβίωσης και ταυτόχρονα μια άνευ προηγουμένου αλαζονεία των ανθρώπων της εστίασης!

Άγχος πως θα διπλογεμίσουν τις λίγες θέσεις εστίασης που τους άφησε ο νόμος... Όπου η «ζημιά» μετακυλίεται στον πελάτη, σε αυτόν τον «κακό» πελάτη, τον «ανεκπαίδευτο», που «τα θέλει όλα δικά του»(!!). Αυτά τα «δεν οφείλουμε στον πελάτη», τα «πελάτες κακομαθημένα κολόπαιδα» και η «μαγκιά» απέναντι στον πελάτη που εν ολίγοις λέει «αν σου αρέσουμε φίλε» κυριαρχούσαν στη συζήτηση!

Παιδιά, φίλοι εστιάτορες, ξαναρωτώ: πάτε καλά;

Έχω μια ζωή στο marketing με την θεωρία να λέει “τα πάντα για τον πελάτη» και «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο». Αυτή τη θεωρία την έχω κάνει πράξη σε όλο τον επαγγελματικό μου βίο, και όσοι με ξέρουν γνωρίζουν οτι δεν έχασα.

Θα διαπιστώσετε ότι ο ανταγωνισμός θα βρει τρόπο να παρακάμψει τα ωράρια που αρκετοί από εσάς εστιάτορες ονειρεύεστε. Δεν είμαστε Σουηδία, Νορβηγία ή Αγγλία, όπου ο πελάτης πηγαίνει στο εστιατόριο για να φάει και να φύγει! Στην Ελλάδα το φαγητό είναι διασκέδαση, και έτσι θα παραμείνει! Ο πελάτης εκπαιδεύεται εξαιρετικά αργά. Ο επαγγελματίας προσαρμόζεται στις απαιτήσεις του πελάτη και όχι αντίστροφα.

Και κάτι ακόμα: το Facebook το διαβάζουν πελάτες σας! Μην τους βρίζετε λοιπόν, μην τους υποτιμάτε... «Αγάπα τον πελάτη σου» με τα ελαττώματα του, τις παραξενιές του, τα χούγια του. Μην γίνετε σαν τον... ανεκδιήγητο εστιάτορα των ψηλών βουνών που κοροϊδεύει τις συνήθειες των πελατών του με τους φίλους του στο fb. Ο πελάτης επιβραβεύει αλλά και τιμωρεί. Και σήμερα μπορεί να τιμωρήσει πολύ σκληρά ένα εστιατόριο, μέσα από τις γνωστές πλατφόρμες (που ξέρω οτι σας εκνευρίζουν αλλά και ότι τις τρέμετε!) και καλά κάνει!

Εύχομαι πραγματικά με την «απελευθέρωσή» μας από το #μενουμεσπιτι να υπάρχουν ουρές έξω από τα εστιατόριά σας, όπως στα κομμωτήρια! Εύχομαι να κάνω λάθος στις προβλέψεις μου. Αλλά σε ένα δεν κάνω λάθος: η διπλή βάρδια είναι ότι χειρότερο για τις επιχειρήσεις σας. Μην την εφαρμόσετε. Προσωπικά δεν θα πάω ποτέ σε εστιατόριο με διπλή βάρδια...


Στην υγειά σας!


Τάσος Πικούνης

Μοιραστείτε το άρθρο: