Την Καθαρά Δευτέρα το κατάστημά μας στο Χαλάνδρι θα είναι ανοικτό 10:00-18:00

'Καθαρά' κρασιά από την Cameron Diaz

Από τον Θόδωρο Λέλεκα, Οινοδημοσιογράφο


Κι εκεί που όλοι αναρωτιόμασταν τι καινούριο θα βγει στο κρασί για να «ταράξει τα νερά» (είχε καιρό, αλήθεια) σε χρώμα, φυσικότητα, πολιτική ορθότητα και πάει λέγοντας, τα νέα μας ήρθαν από τις ΗΠΑ (μέσω Ευρώπης, βέβαια, θα καταλάβετε τι εννοώ), από την πιο πρόσφατη “celebrity” άφιξη στον παγκόσμιο οινικό κλάδο. Πρόκειται για την Cameron Diaz, η οποία, όπως διαβάζω, τελευταία έχει βάλει την ηθοποιία σε δεύτερη μοίρα και έχει γίνει «γκουρού» της ευζωίας.

Η Diaz, λοιπόν, μαζί με την συνεταίρο της, την επιχειρηματία Katherine Power, με το νέο τους εγχείρημα, το οινικό brand Avaline, αποφάσισαν να εισάγουν μια νέα κατηγορία στην αγορά του κρασιού, τα «καθαρά κρασιά» (clean wines).

Πριν ασχοληθούμε με το τι σημαίνει αυτό, ας δούμε τι είναι τα κρασιά Avaline: πρόκειται για μια λευκή και μία ροζέ ετικέτα (προς το παρόν τουλάχιστον), η πρώτη με προέλευση από το Penedès της Καταλονίας στην Ισπανία, από χαρμάνι τοπικών ποικιλιών (Xarel-lo, Macabeo & Malvasia) και η δεύτερη από την Προβηγγία της Νότιας Γαλλίας, επίσης από χαρμάνι τοπικών ποικιλιών (Grenache, Cinsault, Caladoc, Syrah & Cabernet Sauvignon). Τα οινοποιεία στα οποία παράγονται τα συγκεκριμένα κρασιά παραμένουν μυστικά, ή τουλάχιστον ανώνυμα.

Τι σημαίνει, λοιπόν, «καθαρό κρασί», σύμφωνα με τις 2 κυρίες; Επί της ουσίας σημαίνει βιολογικό και vegan κρασί με τις ελάχιστες δυνατές, απ’ ότι λένε, ανθρώπινες παρεμβάσεις, με το σούπερ καινούριο χαρακτηριστικό ότι τα σταφύλια πλένονται (!) πριν ξεκινήσει η διαδικασία της οινοποίησης (τσάο και φιλάκια στις άγριες ζύμες), με την ίδια λογική που π.χ. ένα μήλο στο σπίτι θα το πλύνουμε πριν το φάμε.

Ως εδώ δεν έχω θέμα. Αλήθεια. Η αγορά είναι μεγάλη και ελεύθερη, τα γούστα και οι τάσεις αλλάζουν, καλό είναι να υπάρχει κάτι για τον καθένα σε κάθε κατηγορία, ακόμα και για εκείνους που τους εξιτάρουν τα πλυμένα σταφύλια.

Εκεί που αρχίζω να έχω σοβαρό θέμα είναι με το μάρκετινγκ των “clean wines”, το οποίο βασίζεται στην αρχή ότι, εφόσον τα δικά μας κρασιά είναι τα μόνα καθαρά, άρα όλα τα υπόλοιπα είναι βρώμικα. Η ρητορική σε κάθε επικοινωνία της νέας κατηγορίας ως τώρα λέει και ξαναλέει ουσιαστικά το ίδιο πράγμα: «που να ξέρατε τι βάζουν στα κρασιά που πίνετε και δεν σας το λένε»! Η ίδια η Power, μάλιστα, σε ένα βιντεάκι που ανέβασαν με την Diaz στο YouTube, λέει ότι μόλις συνειδητοποίησε τι (και πόσα) χημικά και πρόσθετα είχαν μέσα τα αγαπημένα της κρασιά που είχε στο σπίτι της, τα πέταξε όλα αμέσως! Στο ίδιο βιντεάκι, βέβαια, οι δύο κυρίες μοιράζονται και τους αγαπημένους τους τρόπους για να απολαμβάνουν τα κρασιά τους: με μπόλικο πάγο η μία, με πάγο, σόδα και φρέσκα raspberries η άλλη.

Ξέρω ότι οι έμπειροι και συνειδητοποιημένοι winelovers που θα ακούσουν όλα αυτά περί καθαρών κρασιών, πλυμένων σταφυλιών κλπ., θα γελάσουν με την ψυχή τους – και μέχρι εκεί. Ανησυχώ όμως για τους νέους (σε ηλικία αλλά και σε οινική παιδεία) καταναλωτές που είναι σίγουρα πιο «επιρρεπείς» σε τέτοιου είδους ρητορικές, ειδικά όταν προέρχονται από αναγνωρίσιμα πρόσωπα – ας μη γελιόμαστε, τα μέλη της σχολής «ποιος ξέρει τι βάζουνε στο κρασί» είναι πολλά, και ζούμε ανάμεσά τους.

Ζητώ συγνώμη για το κατεβατό. Αλλά όλη αυτή η ιστορία έχει χτυπήσει ένα ευαίσθητο νεύρο μου. Είναι ένα πράγμα να βγαίνει ένα καινούριο προϊόν με μάρκετινγκ που απροκάλυπτα απευθύνεται σε αδαείς και εύπιστους. Δεν έχω πρόβλημα με αυτό, έχω εμπιστοσύνη στην αγορά και στον κλάδο και ξεκαθαρίζω ότι προφανώς θα δοκιμάσω αυτά τα κρασιά αν πέσουν στα χέρια μου, γιατί έχω μεγάλη περιέργεια να δω πως είναι, ειδικά σε σχέση με αυτό που πουλάνε. Όταν όμως το μάρκετινγκ είναι μηδενιστικό και το πλάνο του είναι να αναδείξει κάτι καινούριο ακυρώνοντας κάθε τι προγενέστερο, τότε θα με βρει απέναντί του.



Στην υγειά σας!


Θόδωρος Λέλεκας

Από ανάρτηση του συγγραφέα στο Facebook

Μοιραστείτε το άρθρο: