Ο Τρύγος στην ΤέχνηΓίνετε cocktail bartender με το… κινητό σας!
Η Τέχνη, σε όλες της σχεδόν τις μορφές και ιδιαίτερα η ζωγραφική, έχει πολλές φορές εμπνευστεί τα θέματά της από τον τρύγο των σταφυλιών, τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο...

Στο House of Wine έχουμε αφιερώσει σημαντικές προσπάθειες αλλά και χρήματα κάνοντας sponsoring σε καλλιτεχνικά γεγονότα - εκθέσεις, παρουσιάσεις καλλιτεχνικών δρώμενων, παραστάσεις κλπ. μέσα από την -για πολλά χρόνια- δράση μας "Δίπλα στην Τέχνη", προσπαθώντας μέσα από αυτή να αναδείξουμε τη σχέση της τέχνης με το κρασί. Θα θέλαμε λοιπόν σήμερα να δείξουμε την άμεση σχέση της τέχνης με το κρασί, με έργα ζωγραφικής που έχουν σαν θέμα τους τον τρύγο.

Ο Καραβάτζιο θεωρείται ως ο ζωγράφος της πραγματικότητας όπως μας αποδεικνύει η αναπαράσταση του “Έφηβου Βάκχου” (1594-96). Ο Βάκχος τυλιγμένος σ ‘ένα λευκό σεντόνι, με ύφος νυσταγμένο- ή μήπως ζαλισμένο- λουσμένος στο φως, έρχεται σε αντίθεση με τα σκούρα χρώματα που έχουν τα κληματόφυλλα που τον στεφανώνουν. Κρατάει στο αριστερό του χέρι ένα ποτήρι γεμάτο κρασί ενώ πάνω στο τραπέζι μια μποτίλια με κρασί και ένα πανέρι με πολλά φρούτα.
Ο “Μικρός Βάκχος” του Θεόφιλου (Χατζημιχαήλ) έχει καθίσει σ’ ένα βαρέλι ζαλισμένος από το κρασί που πίνει. Ο μικρός Διόνυσος στεφανωμένος με τσαμπιά από σταφύλια κρατάει ένα σκήπτρο με σταφύλια στο δεξί του χέρι, ενώ με το αριστερό του χέρι σηκώνει ένα ποτήρι κρασί, σα να εύχεται «εις υγείαν». Στον πίνακα αναγράφεται ο τίτλος «Βάκχος,θεός του οίνου, θεός των αρχαίων»
Ο Καραβάτζιο εμπνεύστηκε τον πίνακα «Ο άρρωστος Βάκχος» (1593-94), το διάστημα που βρισκόταν στο νοσοκομείο και έπασχε από ελονοσία και θεωρείται πως πρόκειται για αυτοπροσωπογραφία. Εδώ ο Βάκχος δείχνει ωχρός από την αρρώστια και τα μάτια του υγρά ενώ γέρνει ταλαιπωρημένος από τον πυρετό.
Ο Βαν Γκονγκ κατάφερε να πουλήσει μόνο ένα πίνακα του από «Το κόκκινο αμπέλι» (1888), μόλις τέσσερις μήνες πριν το θάνατό του. Η σκληρή αγροτική ζωή, ο ήλιος που βοηθά αλλά και δυσκολεύει τη ζωή και την εργασία, οι αγρότες που σκυμμένοι μαζεύουν με κόπο τα σταφύλια μέσα σε μεγάλα καλάθια. Το κόκκινο κυριαρχεί ως χρώμα εξ’ ου και το όνομα το Κόκκινο Αμπέλι.
Ο Henri Edmond Cross (1856-1910) και η ελαιογραφία του σε καμβά “The Grape Harvest” (Ο τρύγος, 1892). Κοφίνια εναγύρω, σκυμμένοι αγρότες στο γνωστό κοπιαστικό μοτίβο της περισυλλογής των σταφυλιών και αποχρώσεις της ώχρας και του πράσινου..
Μελέτη για τους συλλογείς σταφυλιών” (Study for ‘The Grape Pickers’, π.1892) από τον Edmond Henri Cross.
Και εδώ, η ίδια ιμπρεσιονιστική προσέγγιση στους εργάτες των αμπελιών. Από τον ίδιο καλλιτέχνη. Edmond Henri Cross.
1888, λάδι σε καμβά, μετα-ιμπρεσιονισμός από τον Πολ Γκογκέν (Paul Gauguin) στον “Τρύγο στην Αρλ” (Grape Harvest in Arles). Είναι η εποχή που ο Γκογκέν ζει στη Βόρεια Γαλλία και ζωγραφίζει μαζί με τον Βίνσεντ Βαν Γκονγκ..
Ο ιταλοαυστριακός Eugene de Blaas και ο “Ακαδημαϊκός Κλασικισμός” του όπως αποτυπώνεται στον πίνακα “The Grape Picker”.
Ο Γάλλος διάσημος ζωγράφος Ζιλ Μπρετόν (Jules Breton, 1827-1906) και ο πίνακάς του “The Grape Harvest at the Chateau Lagrange” (Ο τρύγος στο Σατό Λαβράνζ). Ο Μπρετόν λάτρευε την ύπαιθρο, τους ανθρώπους του μόχθου, τους αγρότες/αγρότισσες και τις αγροτικές εργασίες. Ουσιαστικά αυτή η θεματική είναι που τον έκανε διάσημο σε όλο τον κόσμο.
Η Συγκομιδή των Σταφυλιών” ή “Φθινόπωρο (Grapes Harvest ή Autumn) του Ισπανού Φρανθίσκο Γκόγια (Francisco José de Goya y Lucientes) του 1887 απεικονίζει έναν νέο άντρα που προσφέρει σε μια γυναίκα ένα τσαμπί σταφύλι και ένα παιδί υψώνει τα χέρια να φτάσει το τσαμπί. Η όρθια γυναίκα με το καλάθι με τα σταφύλια παραπέμπει μάλλον στη θεά Δήμητρα. Τα κίτρινα χρώματα των ρούχων συμβολίζουν το φθινόπωρο.
Ο Ισπανός μπαρόκ ζωγράφος Bartolome Esteban Murillo (1617-1682) αγαπούσε πολύ να ζωγραφίζει γυναίκες και παιδιά. Ο πίνακας ονομάζεται “Vendedores de fruta” (Πωλητές Φρούτων)
Bartolome Esteban Murillo και ο πίνακάς του “Beggar Boys Eating Grapes and Melon” (Αγόρια ζητιάνοι τρώνε σταφύλια και πεπόνι).