Να επενδύσω ή να καταναλώσω;Από τον Γ. Μιχαήλο


Φαίνεται πως για ορισμένους ανθρώπους μόνο ο ουρανός αποτελεί όριο… Ή τουλάχιστον η παρουσία και μόνο της κορυφής του Everest αρκεί για να κάνουν το θαρραλέο βήμα προς την κατάκτηση της. Πόσοι είναι αυτοί οι άνθρωποι που θέλουν να ανέβουν στα 8848 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της γης; Μάλλον ελάχιστοι… Πόσοι από αυτούς τους ήδη λίγους καταφέρνουν τελικά να φτάσουν σχεδόν στον ουρανό; Ακόμα λιγότεροι, με το νυν ωστόσο πρόεδρο του Ινστιτούτου των Masters of Wine, Jean-Michel Valette MW, να είναι ανάμεσα σε αυτούς που έχουν ατενίσει τον κόσμο από την κορυφή του Everest, τουλάχιστον μια φορά.

Τι είναι λοιπόν αυτό το οποίο μπορεί να σε ωθήσει στα τρία πιο απαιτητικά σε επίπεδο προετοιμασίας και κόστους χρόνια της ζωής σου; Τη στιγμή μάλιστα που συνειδητοποιείς λίγο πριν την ολοκλήρωση της προσπάθειας αυτό το οποίο εξαρχής υποψιαζόσουν… Οι πιθανότητες αποτυχίας στις τελικές εξετάσεις είναι εξωφρενικά μεγαλύτερες από τις πιθανότητες επιτυχίας. Έτσι τα ποσοστά επιτυχίας ετησίως είναι κάτω από το 10% και περισσότερο κοντά στο 5%, για όσους από τους μαθητές αποφασίζουν να λάβουν μέρος στο τελικό διαγώνισμα… Πέρα από την αγάπη, το πάθος και την τρέλα που πρέπει να κουβαλάς για το κρασί, η πνευματική πρόκληση του να επιτύχεις κάτι το οποίο μοιάζει σχεδόν ακατόρθωτο, αποτελεί κινητήριο δύναμη για όσους μπαίνουν στην διαδικασία του ΜW. Η δε συνεύρεση με ανθρώπους που μοιράζονται κοινές, υψηλές φιλοδοξίες και η ανταλλαγή απόψεων μεταξύ τους είναι μια πραγματική εμπειρία.

Τι περιλαμβάνει το μενού αυτών των εξετάσεων; Μια καυτή εβδομάδα στις αρχές του Ιουνίου κάθε χρόνο, όπου ο υποψήφιος MW καλείται να ανταπεξέλθει με επιτυχία σε μια διανοητική πρόκληση χωρίς προηγούμενο.

Το πρακτικό κομμάτι της εξέτασης προϋποθέτει τη δοκιμή 36 κρασιών μέσα σε τρεις μέρες. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής ο μαθητής του MW πρέπει να βρίσκεται σε άριστη πνευματική και σωματική κατάσταση, για να καταφέρει να αναγνωρίσει χώρα, περιοχή, ποικιλία ή μέθοδο παραγωγής στα 36 κρασιά και να αιτιολογήσει πλήρως τους λόγους που τον οδήγησαν στην επιλογή.

Από εκεί και μετά οι θεωρητικές εξετάσεις διαρκούν 4 ημέρες και μέσα σε τρείς ώρες θα πρέπει ο υποψήφιος να αναπτύξει δοκίμια που καλύπτουν όλο το φάσμα σε θέματα αμπελουργίας, οινοποίησης, marketing και άλλα σύγχρονα ζητήματα που μπορεί να αφορούν τον οινικό κόσμο... Αν όλα πάνε καλά και φύγει ο σκόπελος των διπλών εξετάσεων στο τέλος του δεύτερου έτους(ελάχιστοι υποψήφιοι το έχουν καταφέρει μονομιάς όλα αυτά τα χρόνια), τότε απομένει μια πρωτότυπη διατριβή 10000 λέξεων, πριν το ινστιτούτο σε υποδεχτεί ως μέλος στους κόλπους του.

Δεν ξέρω αν ακούστηκε τόσο δύσκολο όσο πραγματικά είναι, ωστόσο η αφοσίωση και η επένδυση χρόνου και χρημάτων που απαιτείται είναι τεράστια. Και όλα αυτά για μια εξέταση στην οποία προετοιμάζεσαι μόνος σου και χωρίς ουσιαστική διδασκαλία, πέρα από κάποιες εκπαιδευτικές συναντήσεις που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια των δύο χρόνων, και την εθελοντική βοήθεια του μέντορα σου(ήδη MW) ο οποίος «κατευθύνει» προετοιμασία σου.

Τι σημαίνει όμως τελικά να διαθέτεις τον πιο εξωτικό τίτλο στο χώρο του κρασιού παγκοσμίως;

Πέρα από την κοινωνική αναγνώριση, τον σεβασμό, τον μύθο που μπορεί να περιβάλλει το πρόσωπο σου ή και την οικονομική άνεση που ίσως αποκτήσεις είναι πολλά περισσότερο ακόμα. Αυτοί οι άνθρωποι αποτελούν τους opinion-leaders της παγκόσμιας αγοράς και η έλευση μιας ομάδας 21 MWs για πρώτη φορά στην Ελλάδα με οδηγό τον Κωνσταντίνο Λαζαράκη ΜW αποτέλεσε ένα πολύ σημαντικό γεγονός για τη χώρα μας. Τα σχόλια που απέσπασαν τα Ελληνικά κρασιά ήταν κολακευτικά, το ίδιο όμως ίσχυσε σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό για τους ανθρώπους και την ιστορία που υπάρχει πίσω από τη δημιουργία αυτών των κρασιών. Η προσέγγιση τους απέναντι στο κρασί απλή και ξεκάθαρη. Κομψότητα, φρεσκάδα και φιλικότητα ήταν τα στοιχεία που αναζητούσαν στα κρασιά που δοκίμαζαν. Όσοι από εμάς στοιχημάτιζαν υπέρ της πολυπλοκότητας, του γεμάτους σώματος, του υψηλού αλκοόλ και του έντονου βαρελιού έχασαν το στοίχημα.

Η αξία και η σημασία της επίσκεψης ήταν μεγάλη. Αφενός μπορεί να υποδηλώνει από τη μία μεριά ότι η Ελλάδα βγαίνει από την αφάνεια και μπαίνει στο μικροσκόπιο ανθρώπων που επηρεάζουν το παγκόσμιο οινικό γίγνεσθαι. Αφετέρου μάλλον βγαίνει πιο ξεκάθαρα από ποτέ προς τα έξω ότι ως χώρα διαθέτουμε πολύ ‘behind story’ να πουλήσουμε προς τα έξω. Έχουμε ιστορία, έχουμε παθιασμένους ανθρώπους, έχουμε ένα σεντούκι γεμάτο μοναδικές ποικιλίες, έχουμε γαστρονομία, έχουμε Σαντορίνη, έχουμε πολιτισμό, έχουμε τα πάντα… Πόσο εφικτό είναι να βγούμε από την αφάνεια και να αποτελέσουμε talk of the town σε παγκόσμιο επίπεδο; Όπως πολύ χαρακτηριστικά είπε και ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Jean-Michel-Valette MW, «τα πάντα είναι πιθανά και τίποτα δεν είναι ανέφικτο»…

Και επειδή πλησιάζουν οι εξετάσεις των δευτεροετών σπουδαστών του MW να ευχηθώ στο wine-buddy μου Γιάννη Καρακάση καλή επιτυχία στην εξαιρετική προσπάθεια που κάνει για να φτάσει στην κορυφή.



Καλή εβδομάδα!


Γρηγόριος Μιχαήλος AIWS

Γρηγόρης Μιχαήλος
Γρηγόρης Μιχαήλος AIWS
(Associate Member in the Institute of Wines & Spirits)
Wine Educator & Consultant