Οινοποιοί και Internet Marketing: Μια ομιλία, κάποιες σκέψεις Από τον Τ. Πικούνη




Την Δευτέρα 5/12/2011 είχα την χαρά και την τιμή, να μιλήσω στους οινοπαραγωγούς- μέλη του ΕΝΟΑΒΕ στη Θεσσαλονίκη, σχετικά με το Internet Marketing (με αναφορά στο κρασί), μετά από πρόσκληση του Διευθυντή του ΕΝΟΑΒΕ κ. Αλμπάνη.

Όπως είπα και στους οινοπαραγωγούς στην ομιλία μου, ασχολούμαι επαγγελματικά με το Internet από τότε που υπάρχει το Internet και με το Internet Marketing απο τότε που υπάρχει το Internet Marketing. (Όχι... δεν είμαι ΤΟΣΟ μεγάλος για να ήμουν και στη γέννηση του ...Marketing, γιατί αυτό ξεκίνησε όταν ο άνθρωπος σηκώθηκε στα δυό του πόδια).

Είχα καιρό να μιλήσω για αυτό το θέμα, και θα ήταν η πρώτη φορά από τότε που δημιουργήθηκε το House of Wine που θα μιλούσα για το Internet Marketing και ιδιαίτερα για τη σχέση του με το κρασί. Λόγω της ενασχόλησής μου με το Marketing του House of Wine είχα βέβαια μια καλή εικόνα της σχέσης του κρασιού και των οινοπαραγωγών μας με το Internet και το Marketing του οίνου στο διαδίκτυο, ώστε να γνωρίζω ότι -γενικά και με μερικές εξαιρέσεις- η σχέση αυτή δεν είναι ιδιαίτερα ...θερμή! Η μικρή όμως έρευνα που έκανα πριν από αυτή την ομιλία μου αποκάλυψε κάποιες νέες πτυχές αλλά και την συνέχιση σφαλμάτων που προέρχονται κυρίως από ελλειπή ενημέρωση.

Το πρώτο σφάλμα είναι ότι οι περισσότεροι αντιμετωπίζουν την "έκθεσή" τους στο Internet κάπως σαν... αναγκαίο κακό. Σαν να μην πιστεύουν -η μάλλον, επειδή δεν γνωρίζουν-, το μέγεθος του Internet στην Ελλάδα του 2011 (Ναι, καλά διαβάσατε, στην Ελλάδα!!). Γι’ αυτό και παραθέτω κάποια στοιχεία αδιαμφισβήτητα ( Επαναλαμβάνω ότι όσο απίστευτα και αν φαίνονται, αφορούν στην Ελλάδα!):

  • 4 εκατομμύρια κάτοικοι της χώρας διαθέτουν λογαριασμούς σε υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης.
  • Ο μέσος εβδομαδιαίος χρόνος που αφιερώνει κάποιος online φτάνει τις 12 ώρες.
  • Καθημερινά πραγματοποιούνται πάνω από 500.000 αναζητήσεις.
  • Η άνοδος της χρήσης του διαδικτύου μέσω κινητών συσκευών αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Συγκεκριμένα, 8 φορές ταχύτερα σε σχέση με τον αντίστοιχο ρυθμό διείσδυσης του διαδικτύου στα PC."
  • 1 στα 2 νοικοκυριά έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο από την κατοικία του, όπου από το 23,1% για το 2006, έφτασε στο 46,4% για το 2010. (αύξηση 101,7%)
  • Η συχνότητα χρήσης του Διαδικτύου ανέρχεται στο 91,9% για καθημερινή χρήση και στο 70,1% για τακτική.
  • Το 90% των ηλικιών 16-19 χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή και το 84% έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο."
  • To 69,5% έχουν πραγματοποιήσει αγορές on-line, με το 53,5% να δηλώνει ότι επιλέγει περισσότερο ελληνικά sites και το 46,5% sites του εξωτερικού.
  • 30 εκατομμύρια βίντεο του Υοutube προβάλλονται κάθε μήνα.
  • Πάνω από 200.000 smartphones πουλήθηκαν κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2010 (Ναι, μέσα στην κρίση!) – αριθμός που ξεπερνά τον αντίστοιχο των επιτραπέζιων υπολογιστών.

Φανταστείτε ένα έντυπο, μια εφημερίδα ή ένα περιοδικό στην Ελλάδα, που θα είχε τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Διανέμεται καθημερινά ΔΩΡΕΑΝ
  • Έχει 4.000.000 εγγεγραμμένους συνδρομητές, το 47% του πληθυσμού της Ελλάδας, που το παραλαμβάνουν κάθε μέρα στην πόρτα τους
  • Αυτοί οι συνδρομητές το διαβάζουν κατά Μ/Ο 10 ώρες την εβδομάδα!
  • Περιέχει όλη την πληροφορία που μπορεί κανείς να θέλει σε οποιοδήποτε θέμα, και γίνονται σε αυτή 500.000 αναζητήσεις τη μέρα
  • Δεν πετιέται ΠΟΤΕ
  • Και, τέλος, σε αυτό το καταπληκτικό έντυπο, η διαφήμιση είναι ΔΩΡΕΑΝ, και απεριόριστη σε αριθμό καταχωρήσεων.

 

Σας ρωτάω λοιπόν, γιατί κάποιος, μια εταιρεία, ένα οινοποιείο, δεν θα διαφήμιζε σε αυτό;

Και όμως... κάποιοι οινοποιοί φαίνεται σαν να αδιαφορούν για την προβολή τους στο Internet. Και -όσοι έχουν οικονομική δυνατότητα- διαφημίζονται ΜΟΝΟ στα περιοδικά και τις εφημερίδες. Ασφαλώς καλά κάνουν γιατί η προβολή στα κλασσικά ΜΜΕ δεν βλάπτει, αλλά η προβολή στο Internet είναι σχεδόν δωρεάν...

Το δεύτερο σφάλμα που συχνά γίνεται είναι ότι πολλοί οινοπαραγωγοί θεωρούν ότι η προβολή της επιχείρησής τους και των οίνων τους αρχίζει και τελειώνει με ένα Web Site. Δεν εκμεταλλεύονται δηλαδή τα υπόλοιπα "εργαλεία" του Internet Marketing, που συμπληρώνουν, και μερικά (facebook) υπερβαίνουν σε αποδοτικότητα και τα Web Sites!

  • Το Blogging, με μηδενικό κόστος.
  • Τα Διαφημιστικά Banners σε Sites που έχουν υψηλή κυκλοφορία.
  • Την ανάρτηση φωτογραφιών σε ιστοσελίδες διαμοιρασμού φωτογραφιών (Flickr κλπ) με μηδενικό κόστος
  • Τα Video (youtube) (με μηδενικό κόστος ή μόνο παραγωγής)
  • Την Pay per click διαφήμιση (PPC) στις μηχανές αναζήτησης (Google, Yahoo, Bing) με μηδενικό κόστος
  • To Marketing Κοινωνικών δικτύων (Social Media Marketing) όπως το facebook με περισσότερους από 4.000.00 Έλληνες (!!) χρήστες, το twitter και άλλα με μικρότερο "κοινό".
  • Αλλά και το Μαζικό mailing με κόστος μηδενικό ή ελάχιστο αγνοείται.

Ακόμα, σήμερα που η οικονομική κρίση είναι στο απόγειό της και οι εξαγωγές ελληνικών κρασιών αναγκαίες, πολλοί παραγωγοί δεν εχουν έκδοση του Site τους στα αγγλικά! Και είναι προς τιμή του Στέλλιου Μπουτάρη που έχει ήδη τις πληροφορίες των κρασιών του στα κινέζικα!

Πρέπει, πιστεύω, να γίνει πια κατανοητή μια βασική εξέλιξη στο marketing που έφερε το Internet: Με το Internet Marketing η σχέση του πελάτη με την πληροφορία αλλά και η διακίνησή της αλλάζει δραματικά: Ο πελάτης είναι αυτός που ενεργά αναζητεί την πληροφορία. Αυτός που διαβάζει το Δελτίο Τύπου του παραγωγού οίνου ενδιαφέρεται για το θέμα του, γιατί έφτασε σε αυτό αναζητώντας αυτό που τον ενδιαφέρει. Αυτός που κάνει κλικ στο σύνδεσμο (link) που τον οδήγησε στο Site του οινοπαραγωγού ενδιαφέρεται για το προϊόν του, για τα κρασιά του. Δεν πάει πια ο οινοπαραγωγός σε αυτόν, αλλά έρχεται αυτός προς τον οινοπαραγωγό. Και έρχεται ΑΚΡΙΒΩΣ τη στιγμή που ενδιαφέρεται! Ο αραχτός στον καναπέ του παθητικός λήπτης των χιλιάδων ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών μηνυμάτων δεν υφίσταται στο Internet!

Αλλά και ακόμα σε αυτό το Web Site, τα λάθη -πάλι λόγω άγνοιας- είναι τεράστια, με αποτέλεσμα είτε να μην εμφανίζονται στις αναζητήσεις των οινόφιλων χρηστών του Internet, αλλά και όταν κάποιος φτάνει σε αυτά, η εικόνα που παίρνει να είναι απογοητευτική!

Στους οινοπαραγωγούς του ENOABE έδειξα ένα slide με τα 7 θανάσιμα αμαρτήματα σε ένα Web Site. Το επαναλαμβάνω και εδώ.
 
  • ΠΟΤΕ μην έχετε Μουσική ή ήχους...
  • Η πλειοψηφία των χρηστών χρησιμοποιεί το Internet από τον χώρο εργασίας τους, οπότε καταλαβαίνετε πόσο δυσάρεστο είναι ΟΛΑ τα μάτια να στρέφονται επάνω τους (και ιδιαίτερα αυτά του ...εργοδότη τους!)
  • ΠΟΤΕ μην χρησιμοποιείτε σελίδα INTRO. Κανείς (μα ΚΑΝΕΙΣ!!) δεν ενδιαφέρεται για τις ...καλλιτεχνικές ανησυχίες αυτού που σχεδίασε το Site σας (συνήθως) ή τις δικές σας... Οποιαδήποτε αναμονή στο Internet είναι απαράδεκτη και καταστροφική.
  • ΠΟΤΕ μην κατασκευάζετε site καθ’ ολοκληρία με Flash. Έχουν μύρια όσα προβλήματα: Είναι αργά, δεν επιτρέπουν αντιγραφή, είναι δύσχρηστα, και επί πλέον το Flash είναι υπό κατάργηση.
  • ΠΟΤΕ μην αφήνετε κενούς συνδέσμους ή λευκές σελίδες. Είναι ότι χειρότερο, δείχνει εγκατάλειψη και αδιαφορία προς τους επισκέπτες σας.
  • ΠΟΤΕ μην οδηγείτε τους επισκέπτες σας σε άλλα Sites, εκτός και εάν αυτά πωλούν τα κρασιά σας online, όπου ο πελάτης με ένα κλικ μπορεί να αγοράσει αμέσως. Ο σκοπός σας είναι να μείνουν στο site σας, όχι να τους οδηγείτε εσείς αλλού! Είναι βέβαια μια ...καλοπροαίρετη τακτική, αλλά απολύτως λανθασμένη.
  • Μην τάζετε λαγούς με πετραχήλια, μην υπερεκτιμάτε τις δυνατότητές σας
  • Μην αυτοπαγιδεύεστε με χρονικές δεσμεύσεις αν δεν είστε ΑΠΟΛΥΤΑ σίγουροι ότι θα τις τηρήσετε.

Τέλος, το Α και το Ω, το σημαντικότερο όλων: Κρατάτε το Site σας ενημερωμένο, up to date όπως λέμε σε ...απλά ελληνικά. Εκτιμήστε νηφάλια και μάλλον απαισιόδοξα, χωρίς ενθουσιασμούς και προτροπές από τρίτους την ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ σας δυνατότητα (οικονομική και διαθεσιμότητα) συντήρησης του περιεχομένου, και αποκλείστε οτιδήποτε δεν είστε ΑΠΟΛΥΤΑ ΒΕΒΑΙΟΙ ότι μπορείτε να το ενημερώνετε αν είναι δυνατόν καθημερινά, ή τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα. Αφαιρείτε συστηματικά οτιδήποτε υποδεικνύει παλαιότητα και μη ενημέρωση. Ιδιαίτερα πράγματα που "φωνάζουν" εγκατάλειψη. Ένα απλό παράδειγμα: Ο Σύνδεσμος του Ελληνικού Οίνου μας πληροφορεί, ότι: "Στις 12 και 13 Φεβρουαρίου 2011 πρόκειται να πραγματοποιηθούν τα Διονύσια 2011 στο Ζάππειο Μέγαρο." Αυτή είναι και η τελευταία καταχώρηση στη σελίδα "Εκδηλώσεις/Εκδηλώσεις 2011". Οι χρήστες του Internet θεωρούν προσωπική προσβολή την πρόσκληση σε ένα εγκαταλειμμένο site. Και οι συνειρμοί είναι δυστυχώς αναπόφευκτοι: Η εταιρεία σας θεωρείται εγκαταλειμμένη, όταν το σημαντικότερο (για τους χρήστες του Internet), δηλαδή η "εικόνα" της επιχείρησής σας είναι εγκαταλειμμένη.

Όλα αυτά τα γράφω με καλή πρόθεση, όχι για να προσβάλλω ή να κατηγορήσω κάποιους, αλλά από αγάπη προς το κρασί και προς αυτούς τους ταλαντούχους ανθρώπους που το δημιουργούν. Κάποιοι φίλοι -πιο πραγματιστές και ρεαλιστές!- μου λένε ότι είναι καλύτερα για το House of Wine να ...βασιλεύει σε "τυφλούς".

Απαντάμε κάθετα Οχι! Αυτό κανένας μας στο House of Wine δεν το θέλει! Δεν θέλουμε να είμαστε οι Μονόφθαλμοι που βασιλεύουν στους τυφλούς, όπως λέει η παροιμία. Θέλουμε όλοι να προβάλλονται σωστά στο Internet, ιδιαίτερα οι παραγωγοί των κρασιών. Εμείς πάντα θα εξακολουθήσουμε να προσπαθούμε να εξελισσόμαστε, να προοδεύουμε, αλλά ανάμεσα σε ένα σύνολο συναγωνιστών αλλά και ανταγωνιστών που εκμεταλλεύονται σωστά το Internet και πάνε και αυτοί μπροστά. Το να πηγαίνει μια αγορά μπροστά, είναι πάντοτε προς όφελος όλων των "παικτών".

Και μόνο αν οι παραγωγοί εκμεταλλευθούν σωστά το Internet και τις άπειρες δυνατότητες και ευκαιρίες που προσφέρει, τότε όλη α αγορά του Οίνου θα εξελιχθεί και θα προοδεύσει.