Τα θετικά και τα (λίγα) αρνητικά του Οινοράματος 2015
Από τον Τ. Πικούνη

Το "Οινόραμα 2015" ήταν ασφαλώς πολύ διαφορετικό από τα Οινοράματα που γνώριζαν οι φίλοι του κρασιού και κυρίως οι επαγγελματίες, γιατί σε αυτούς (υποτίθεται) ότι απευθυνόταν το "Οινόραμα", χωρίς όμως αυτό να έχει τηρηθεί ποτέ, γιατί το οινόφιλο κοινό ήταν πάντα παρόν, νοθεύοντας ουσιαστικά το χαρακτήρα της έκθεσης.

Από φέτος το "Οινόραμα" ουσιαστικά απορροφήθηκε από τα "Διονύσια", την έκθεση οίνου που απευθυνόταν αποκλειστικά στο ευρύ οινόφιλο κοινό. Και αυτό γιατί μετά τη συγχώνευση των δύο σε μία έκθεση, το "Οινόραμα" διατήρησε μόνο το όνομά του. Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά και δεδομένα της ενοποιημένης έκθεσης, ήταν αυτά των "Διονυσίων": Η θέση της έκθεσης -tο Ζάππειο Μέγαρο στο κέντρο της Αθήνας-, η "απλότητα" των stands - πάγκοι ίδιοι για όλους τους εκθέτες, που -κατά μία άποψη- "εξισώνει" μεγάλα και μικρά οινοποιεία δίνοντας έμφαση στο κρασί και μόνο. Αποτελούν λοιπόν παρελθόν οι "υπερπαραγωγές" στα περίπτερα των μεγάλων δικτύων διανομής ή των μεγάλων οινοποιείων, μειώνοντας δραματικά το κόστος συμμετοχής των "μικρών", σε μια πολύ δύσκολη εποχή. Μαζί βέβαια με τα μεγάλα περίπτερα χάθηκαν και οι παράλληλες εκδηλώσεις που φιλοξενούσε το παλιό "Οινόραμα".

Από την άλλη, η "υπερπαραγωγή" μεταφέρθηκε από τους διοργανωτές στις "εκδηλώσεις πόλης" και σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μιάς ολόκληρης εβδομάδας. Ξεκινώντας από την προηγούμενη Κυριακή με τις πεντάλεπτες ομιλίες των ανθρώπων του κρασιού στη Μ. Βρετανία -ένας πραγματικός και πρωτότυπος "Μαραθώνιος", συνεχίστηκαν με το εξαιρετικό Athens Wine Week όπου πολλά εστιατόρια, Wine Bars και Bistro οργάνωσαν δεκάδες εκδηλώσεις γύρω από το κρασί, δείπνα, γευσιγνωσίες κλπ. μερικά δε όλες σχεδόν τις ημέρες της εβδομάδας, όπως το θαυμάσιο Aleria και οι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις του.

Η συμμετοχή μεγάλου αριθμού παραγωγών ήταν επίσης από τα πολύ θετικά της έκθεσης, και μια πολύ ευχάριστη έκπληξη για όλους όσους αγαπούν το κρασί, με δεδομένη τη δύσκολη οικονομική κατάσταση. Θετική και η προώθηση των ελαιολάδων που παράγουν αρκετοί από τους οινοπαραγωγούς μας και τα οποία είναι πραγματικά εξαιρετικά σε ποιότητα, με θαυμάσια εμφιάλωση και που "περιμένουν" την αξιοποίησή τους σε εξαγωγές στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα, με τη πολύ μεγάλη κατανάλωση λαδιού για το μαγείρεμα, είναι προφανές ότι τα λάδια gourmet δυσκoλίες στη διάθεσή τους. Εξ' άλλου και οι μεγαλύτερες -και φθηνότερες- συσκευασίες των premium λαδιών μικρή τύχη έχουν, αφού στην Ελλάδα ο "τενεκές από το χωριό" είναι η βασική πηγή του οικιακού ελαιολάδου μας.

Τέλος θα αναφερθώ στην εξαιρετική ιδέα των διοργανωτών, αυτή της έκθεσης μέσα στο "Οινόραμα" 30 βαρελιών που φιλοτεχνήθηκαν και μετατράπηκαν σε έργα τέχνης από 30 εικαστικούς. Δυστυχώς -κατά την ταπεινή μου γνώμη- το αποτέλεσμα δεν ήταν στο ίδιο επίπεδο με την ιδέα. Το βαρέλι -πριν μιας περίπτωσης- χρησιμοποιήθηκε σαν ένα ουδέτερο "υπόστρωμα" -καμβάς χωρίς να επηρεάζει με τα όσα "κουβαλάει" μαζί του σαν το δοχείο της παραγωγής αλλά και φιλοξενίας του κρασιού την δημιουργικότητα των καλλιτεχνών.

Από τα λίγα αρνητικά, δύο αφορούν στους διοργανωτές:

Το πρώτο αφορά στο ωράριο λειτουργίας της έκθεσης (10:00 πμ - 7:00 μμ): Θα ήταν καλύτερο το ωράριο των 11:00 πμ - 8:00 μμ, και ακόμα καλύτερο το διευρυμένο 11:00 πμ - 9:00 μμ. Είναι δύσκολο για τον οποιονδήποτε, όσο "φίλος" και άν είναι του κρασιού -εκτός από τους αλκοολικούς, βέβαια!- να αρχίζει τη δοκιμή των κρασιών στις 10 το πρωί.

Το δεύτερο αφορά στο υψηλό κόστος του εισιτηρίου, που στις σημερινές οικονομικές συνθήκες κάνει δύσκολη την επίσκεψη στην έκθεση ενός ζευγαριού.

Τέλος, το τρίτο αρνητικό της Έκθεσης ήταν η καθυστερημένη προσέλευση και εγκατάσταση κάποιων παραγωγών, που δυστυχώς στιγματίζει τον επαγγελματισμό όλων των οινοποιών μας: Το Σάββατο στις 10 π.μ που άνοιγε η έκθεση, ένα 30% των Stands ήσαν κενά! Κάποια παρέμειναν κενά μέχρι τις 12:00 το μεσημέρι! Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο σεβασμός των οινοποιών μας προς τους φίλoυς του κρασιού -και πελάτες τους- είναι απαρ