Μπύρα:Στόχοι για το 2014Από τον Ν. Ραδίση

Μπήκε και το 2014. Άλλη μια νέα χρονιά ξεκινάει με ευχές και φιλοδοξίες. Με τις καλύτερες προϋποθέσεις για την ελληνική ζυθοποιία καθώς το 2013, μας άφησε απόλυτα ικανοποιημένους απ’ τις προσπάθειες των μικροζυθοποιών και ζυθοποιών. Τι να περιμένουμε απ’ το 2014; Τα καλύτερα, σύμφωνα με τις εντυπώσεις της τελευταίας στιγμής από τις ζυθοποιίες, οι οποίες κράτησαν αρκετές εκπλήξεις για το κλείσιμο του 2013.

Όσα χρόνια και αν περάσουν, όσο και αν βελτιωθεί το επίπεδο παραγωγής μπύρας, αν δεν βελτιωθεί και το αντίστοιχο επίπεδο κατανάλωσης δεν θα έχει παρά μικρή σημασία η κάθε νέα προσπάθεια από τις ζυθοποιίες, μικρές και μεγάλες. Διότι αν δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε το προϊόν και να αναγνωρίσουμε την ποιότητα, καλή ή κακή, πάντα θα μένουμε στάσιμοι. Για το 2014 λοιπόν οι στόχοι της μπύρας στην χώρα μας είναι:

* Να έχουμε ακόμα περισσότερες ποιοτικές μπύρες, από τις άξιες μικροζυθοποιίες της χώρας μας.

* Να μην έχουμε άλλα «πυροτεχνήματα» ενός έτους, που οδηγούν στην αρνητική κριτική και καχυποψία. Δεν θέλω να πιστέψω ότι οποιοσδήποτε, θα ανοίξει μια μικροζυθοποιία για να επωφεληθεί οικονομικά. Όχι τίποτα άλλο, αλλά αυτός ο κόσμος είναι τόσο αγνός, που μ’ αυτό που έγραψα, φοβάμαι μην θεωρηθώ και ηθικός αυτουργός.

* Να πάψουμε να ζητάμε τις μπύρες μας σύμφωνα με το χρώμα της φιάλης (πράσινο κλπ). Οι μπύρες έχουν στυλ και όνομα.

* Όταν κρατάμε στα χέρια μας έναν κατάλογο μπύρας, να τον διαβάζουμε και να ζητάμε αυτό που θέλουμε (κυρίως από αυτά που αναγράφονται). Τώρα αν από τις επιλογές μας δεν υπάρχει μια, δεν χάθηκε ο κόσμος, αλλά να μην υπάρχει σε μπυραρία 3 στις 4 μπύρες που ζητήσαμε, πείτε με κακό, αλλά μάλλον ξέχασαν να βάλουν στο ψυγείο (στην καλύτερη)

* Να πίνουμε την μπύρα μας στο ποτήρι που της αξίζει. Να πάψουμε να πίνουμε μπύρες σε ποτήρια άλλων brand. Οι μπυραρίες και τα εστιατόρια να σερβίρουν σωστά τις μπύρες (ας παρακολουθήσουν κάποιο σεμινάριο, όποια ηλικία και εμπειρία και αν έχουν οι επαγγελματίες).

* Θάνατος στο παγωμένο ποτήρι! Δεν πίνεται πουθενά στον κόσμο η μπύρα έτσι. Θα δανειστώ μια έκφραση (του Αρχιεπίσκοπου Χριστόδουλου, κατά την διάρκεια μιας ομιλίας του, προφανώς όχι για μπύρα) η οποία λέει.. «να κοπεί το χέρι σε όποιον αγγίξει το.. παγωμένο ποτήρι…»

* Τέλος στις βαρελίσιες λαμογιές! Άλλο προϊόν σερβίρει και άλλο αναγράφει στον κατάλογο ή φαίνεται στην βρύση! (Όποιον βρείτε, ελάτε να μου το πείτε. Αν δεν το μάθουμε, δεν θα βάλουν μυαλό. Όχι πως έχω ελπίδες. Είναι αρκετοί..)

* Οι ελληνικές μπύρες είναι καλές και ίσως κάποιες μπύρες εισαγωγής μπορεί να είναι χειρότερες. Οι καλές μπύρες απ’ την Γερμανία και την Τσεχία (παράδειγμα) ή από οποιαδήποτε χώρα του κόσμου μας πάει πολιτικά κόντρα δεν είναι ξαφνικά για πέταμα, ούτε για μποϊκοτάζ. Κάποτε τρελαινόμασταν και τώρα ούτε αν τις δούμε; Έλληνες τις εισάγουν και τις διανέμουν. Μποϊκοτάροντας τα προϊόντα τους, αυξάνουμε τις θέσεις ανεργίας.

* Η ελληνική γραφειοκρατία να σταματήσει να φρενάρει την ανάπτυξη των μικροζυθοποιιών. Το μπλέξιμο στον γραφειοκρατικό λαβύρινθο και οι καθυστερήσεις, πολλές φορές είναι μοιραίες για την τσέπη των φιλόδοξων επενδυτών και κατ’ επέκταση της πολυπόθητης και πολυσυζητημένης ανάπτυξης.

* Η φρέσκια μπύρα είναι φρέσκια, γιατί να μην αναγράφεται στην ετικέτα; Ποιόν δεν βολεύει ή γιατί να είναι μια επιπλέον πληροφορία; (Ερώτηση προς το κράτος)

* Μπυραρίες δεν σημαίνουν μόνο λουκάνικα και κότσι.. Υπάρχουν και πολύ ωραίες Pub οι οποίες δεν σερβίρουν φαγητό. Υπάρχουν επίσης και ωραία εστιατόρια για να φάτε και να πιείτε καλές μπύρες. Υπάρχει και το House of Wine για να παραγγείλετε σπίτι σας.

* Μπυραρίες δεν σημαίνει έχω τα ίδια με τον άλλον στην διπλανή γειτονιά ή το παρακάτω τετράγωνο. Ανοίξτε του ορίζοντες. Οι επιχειρηματίες και επαγγελματίες να είναι ανοιχτοί σε νέες εταιρείες και προϊόντα. Οι καταναλωτές να δοκιμάζουν και οι εταιρείες να ξέρουν να πουλούν σωστά και θεμιτά.

* Τέλος στις φήμες για τον ανταγωνισμό. Τα καλά και ποιοτικά προϊόντα πουλάνε από μόνα τους! Δεν θέλουν ούτε κλάψα, ούτε απειλές. Δεν είναι καλή η μπύρα δεν θα την αγοράσει ο κόσμος. Είναι ακριβή; Ας ψαχτεί η ζυθοποιία (ή η εισαγωγική) και μετά ο καταναλωτής ή ο επαγγελματίας (πρέπει να βγάλουν και αυτοί ένα κέρδος).

* Τελευταίο αλλά σημαντικό. ΟΧΙ, στην αισχροκέρδεια. Πόσο έξυπνο είναι να αγοράζουμε την ίδια μπύρα από €0,90 ως και €7,00 στην ίδια φιάλη; Καθόλου. Επιλέξτε προσεκτικά τι και πόσο θα πείτε, τόσο για λόγους υγείας όσο και για λόγους οικονομίας. Αν δεν είστε σίγουροι για το κόστος; Εδώ, δείτε τις τιμές και θα καταλάβετε την λογική..

Νομίζω πως έθεσα πολλά για το 2014 και ούτε το 2015 δεν θα τα έχουμε καταφέρει αρκετά από αυτά. Ελπίζω την επόμενη χρονιά να έχω σβήσει κάποια απ’ την παραπάνω λίστα. Είμαι όμως σίγουρος, πως και να έχω διαγράψει, κάτι θα προστεθεί, αφού ορισμένα επέλεξα να μην τα αναφέρω καν.

Καλή χρονιά με υγεία, χαρά και όλα να πάνε καλά! (και αν δεν πάνε σε ένα χρόνο τα ίδια θα ευχόμαστε)



Νικολά Ραδίσης